Controlling i Rachunkowość Zarządcza 9/2015 (wrzesień)

Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2015 - Wsparcie strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa

Wsparcie strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa

Jeszcze nie zdołaliśmy ochłonąć po wakacyjnych upałach, a już dzięki kalendarzowi wyborczemu szykujemy się na kolejny gorący sezon. Politycy niezależnie od opcji prześcigają się w tworzeniu wizji (miraży?) aż miło słuchać. Czeka nas zatem kraina wiecznej szczęśliwości, mlekiem i miodem płynąca; kraj ludzi pięknych, zdrowych i bogatych… I tylko z rzadka ktoś słabym głosem zakrzyknie  wśród tłumu, że „król jest nagi”. Ewidentnie nie wszyscy autorzy owych projekcji sprawnie posługują się kalkulatorem i …zdrowym rozsądkiem. A może po prostu zabrakło rozmowy z controllerem finansowym?

Zostawmy „sprawy wagi państwowej” oraz politykę i spójrzmy na bliższy nam świat przedsiębiorstwa. Wizje (czasem znów miraże) i misje większości firm odmieniają słowa „wzrost”, „rozwój”, „ekspansja” i tym podobne, przez wszystkie przypadki. Trudno zatem nie doszukiwać się analogii do świata polityki. Szczęśliwie zarządy w znakomitej większości stąpają twardo po ziemi i sięgają po instrumenty weryfikujące realność ich planów i zamierzeń.

W bieżącym numerze miesięcznika skupiliśmy się na zagadnieniach rozwoju przedsiębiorstw, ich ekspansji i wzrostu. Ilość potencjalnych problemów, dylematów, znaków zapytania, które w organizacji rozwijającej się lądują na biurkach controllerów może przyprawić o zawrót głowy. Podobnie jak kompleksowość i złożoność niektórych z nich.

Dodatkowo, problemem są nie tylko liczby i złożone algorytmy. Badania M.Haywarda i D.Hambricka wskazały na zjawisko powstawania „marży akwizycyjnej” przy transakcjach M&A. Jest to ta część zawyżonej ceny zakupu przedsiębiorstwa, która powstaje w rezultacie „gorączki negocjacyjnej” zaangażowanych w transakcję menedżerów. Okazuje się, że „czynnik ludzki”, bierze górę nad rzetelnym rachunkiem i studium wykonalności.

I tym sposobem wróciliśmy do zrzędzenia na temat realiów politycznych. Tak politycy, jak i zarządzający są przywiązani do swoich, nie zawsze realistycznych wizji i misji. Jest jednak nadzieja, że ci drudzy częściej pytają controllera o zdanie. Czego, zapraszając do lektury Controllingu, Państwu życzę.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

Tekst otwarty nr 9/2015

Resort celuje w miliard złotych z prywatyzacji w 2016 roku

Plan na ten rok zakłada 1,2 mld zł. Na razie zrealizowano niespełna 3 proc. założeń. Z kolei w 2016 r. planowane przychody z prywatyzacji to ok. 1 mld zł – poinformowało nas biuro prasowe MSP.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2015

Próba przejęcia Grupy Azoty? Potężna kara dla spółki, która skupowała akcje

Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie nałożyła 800 tys. zł kary na Norica Holding - spółkę powiązaną z rosyjskim koncernem Acron. Norica miała informować, że ma nieco ponad 12 proc. udziałów w Grupie Azoty, podczas gdy rzeczywiście miała ich ponad 18 proc. W opinii KNF spółka celowo zatajała, ile akcji chemicznego giganta posiada.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2015

Koszty pod kontrolą

Koszty pod kontrolą

Zarządzanie przedsiębiorstwem we współczesnym, skomplikowanym otoczeniu biznesowym jest możliwe tylko, jeśli dysponujemy odpowiednimi zasobami informacji, które dostarczane są odpowiednio szybko oraz są właściwie przeselekcjonowane. Co więcej, stale rosnąca konkurencja wpływa na wszystkich graczy rynkowych, zmuszając ich do nieustannego obniżania kosztów.

Czytaj więcej
nr 9/2015

Rodzaje strategii rozwoju oraz zastosowanie zrównoważonej karty wyników do jej wyznaczenia i wdrożenia w przedsiębiorstwie

Teoria i praktyka zarządzania strategicznego dostarczają szerokiej wiedzy na temat rodzajów strategii rozwoju. Już po przeprowadzeniu analiz strategicznych można przyjąć założenia co do wyboru rodzaju najbardziej optymalnego kierunku rozwoju.

Czytaj więcej
nr 9/2015

Synergiczne uwarunkowania fuzji i przejęć

Synergiczne uwarunkowania fuzji i przejęć

Fuzje i przejęcia są transakcjami przeprowadzanymi przez przedsiębiorstwa w celu realizacji określonych zamierzeń strategicznych i finansowych1. W obecnych warunkach rynkowych, charakteryzujących się dużą zmiennością i nieprzewidywalnością, tego typu działania (skutecznie zrealizowane) mogą stanowić główne źródło przewagi konkurencyjnej dla nowoczesnych podmiotów, które aby przetrwać i się rozwijać...

Czytaj więcej
nr 9/2015

IPO – strategia dla każdego?

IPO to skrót angielskiego pojęcia Initial Public Offering, co oznacza wprowadzenie po raz pierwszy spółki na rynek giełdowy. Jest to proces zazwyczaj kilkumiesięczny i wymaga ścisłej współpracy ze strony samej spółki, doradców prawnych, domu maklerskiego, specjalistów od relacji inwestorskich oraz biegłych rewidentów. Wiąże się z tym konieczność przygotowania prospektu emisyjnego, następnie zatwierdzanego...

Czytaj więcej
nr 9/2015

Rozwój oparty na własnym majątku trwałym czy na inwestycjach w obcych środkach trwałych – lepiej mieć czy wynajmować?

Bezpieczeństwo posiadania własnego majątku nie wydaje się argumentem przemawiającym w jednostkach gospodarczych za nabywaniem składników trwałych. Podatkowe zalety inwestycji w obce środki trwałe, a w szczególności przyspieszone możliwości rozliczania w kosztach majątku obcego powodują, że przedsiębiorcy rezygnują z posiadania majątku na rzecz zewnętrznych form inwestycji.

Czytaj więcej
nr 9/2015

Blaski i cienie EBITDA

EBITDA oznacza określony poziom dochodów w przedsiębiorstwie i jest skrótem od określenia Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, które oznacza zysk (lub stratę) przed odsetkami, opodatkowaniem, deprecjacją i amortyzacją.

Czytaj więcej
nr 9/2015

Model Greinera jako narzędzie identyfikacji i przezwyciężania trudności na ścieżce wzrostu przedsiębiorstwa

Zdarza się, że nawet doświadczeni menadżerowie i konsultanci nie dostrzegają wielu wskazówek, które mogą służyć przyszłemu wzrostowi przedsiębiorstwa, płynących z wnętrza organizacji i wynikających ze zmieniającego się etapu rozwoju firmy. Taka niezdolność do zrozumienia problemów wzrostu organizacji może prowadzić do „ugrzęźnięcia” firmy w jej aktualnym stadium rozwoju lub nawet spowodować jej porażkę...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 9/2015

Koszty transportu na fakturze

Przedsiębiorcy, działający w branży sprzedaży wysyłkowej, często obciążają nabywców kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który potwierdza i samą sprzedaż, i koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki
sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

Czytaj więcej
nr 9/2015

Rozwój w Polsce czy siedziba za granicą ‑ wady i zalety rozwoju zakładów zagranicznych

Rozwój w Polsce czy siedziba za granicą - wady i zalety rozwoju zakładów zagranicznych

Problemem większości firm prowadzących inwestycje za granicą może okazać się rozliczanie się poprzez zagraniczny zakład. Rozliczenia w Rzeczypospolitej należy dokonać na podstawie m.in. konwencji dotyczących podwójnego opodatkowania.

Czytaj więcej
nr 9/2015

Controlling wspomagający proces due diligence

Controlling wspomagający proces due diligence

Nasilająca się permanentnie rywalizacja konkurencyjna w polskiej gospodarce sprzyja postępowaniu procesów konsolidacyjnych, takich jak przejęcia i fuzje. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie propedeutyki przeprowadzania kompleksowych badań przedinwestycyjnych przedsiębiorstw (due diligence) w procesach przejęć podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem roli i zadań controllerów...

Czytaj więcej
nr 9/2015

Problemy wyceny przedsiębiorstw – modele na każdą okazję?

Problemy wyceny przedsiębiorstw – modele na każdą okazję?

Rozwinięta gospodarka i towarzyszące jej dynamiczne zmiany dają nam wiele okazji do wyceny firmy. Ilość okazji, jak i złożoność procesów sprawiają, że zmienia się również podejście do przeprowadzania wycen przedsiębiorstw. Kiedyś jedyną „właściwą” metodą było podejście majątkowe. Lata 80. na świecie i czas od drugiej połowy lat 90. w Polsce to z kolei okres dynamicznego rozwoju metod dochodowych. Dzisiaj...

Czytaj więcej
nr 9/2015

Zarządzanie ryzykiem w M&A

Zarządzanie ryzykiem w M&A

Fuzje i przejęcia są „niezbędne do prawidłowego funkcjonowania gospodarki rynkowej”1. Są one „metodą pozwalającą skokowo zwiększyć zyski przedsiębiorstwa, przychody, czy udział w rynku”2. Transakcje takie pociągają za sobą jednak znaczne ryzyko. Ilość, treść i zakres ryzyk jest uzależniona od tego, jakiego rodzaju przedsiębiorstwo jest przedmiotem przejęcia, ewentualnie jakie przedsiębiorstwa biorą...

Czytaj więcej
nr 9/2015

Leasing, kredyt – a może środki własne?

Przedsiębiorstwo planujące rozwój potrzebuje na ten cel środków finansowych, które można pozyskać z różnych źródeł. Najczęściej wykorzystywanymi źródłami pozyskania kapitału są kredyty bankowe, emisja udziałów (akcji), leasing czy też finansowanie ze środków własnych. Dla celów wprowadzenia w problematykę artykułu posłużymy się poniższym przykładem.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.