Koszty transportu na fakturze

Tekst otwarty nr 9/2015

Przedsiębiorcy, działający w branży sprzedaży wysyłkowej, często obciążają nabywców kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który potwierdza i samą sprzedaż, i koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki
sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

Stawka VAT a koszt transportu

Wysokość stawki VAT, jaką stosuje się dla kosztów transportu, uzależniona jest od podstawy opodatkowania. Stanowi ją obrót, zdefiniowany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, czyli wartość towaru netto. Obejmuje ona całość świadczenia, które osoba trzecie jest zobowiązana uiścić nabywcy. Dodaje się do niego wszystkie otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Art. 29a ust. 6 ustawy wskazuje, że podstawa opodatkowania dla celów VAT obejmuje:

  • podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  • koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Reasumując, koszt transportu jest elementem podstawy opodatkowania towaru i należy traktować je jako jedną całość. W konsekwencji koszty wysyłki należy objąć taką samą stawką VAT, co  sprzedawany towar.

Jak ująć koszty transportu na fakturze sprzedaży?

Jeżeli sprzedawca zdecyduje się obciążyć kosztami transportu kupującego, ma dwie możliwości ujęcia tego  faktu na fakturze. Może to zrobić:

  • wliczając w cenę towaru koszty przesyłki - na dokumencie figuruje wówczas jedna pozycja - nazwa towaru i jego wartość, której składowymi są cena towaru i koszty transportu,
  • ujmując cenę towaru i koszty przesyłki jako osobne pozycje faktury.

Co ważne, stawka opodatkowania kosztów transportu jest taka sama, jak stawka opodatkowania VAT towaru bez względu na to, czy na fakturze jest on wliczony w końcową cenę produktu, czy figuruje jako odrębna pozycja.

Uwaga!

Usługi pocztowe na mocy ustawy są zwolnione z podatku VAT. Jednak dokonując ich odsprzedaży, podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia w tym zakresie.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku podmiotów opodatkowanych ryczałtem, którzy koszty transportu powinni opodatkować stawką ryczałtu przewidzianą dla sprzedawanego towaru.

Przykład

Przedsiębiorca dokonuje sprzedaży towaru Y opodatkowanego stawką 8% VAT. Nabywca zostanie obciążony kosztami wysyłki (kurier). Wykazując go w jednej pozycji (łącznie z towarem), przedsiębiorca powinien opodatkować sprzedaż stawką przewidzianą dla towaru, czyli 8% VAT. Analogicznie wygląda sytuacja, gdy koszty wysyłki zostaną wyszczególnione na fakturze jako oddzielna pozycja.

 

Zobacz również

Planowanie produkcji w Excelu

CiRZ_5-6_57.jpg

Czy twoja firma albo branża jest specyficzna? Z pewnością. Twój proces planowania również. Jednak wiele firm wspólnie może powiedzieć „mamy problem z planowaniem”, a może nawet bardziej „nie mamy planowania”. Jak się okazuje znaczna część firm korzysta z systemów klasy ERP, ale wciąż bardzo mała liczba wykorzystuje moduł produkcyjny, a tym bardziej planowanie. Dlaczego tak się dzieje? Właśnie ze względu na specyfikę procesu planowania.

Czytaj więcej

Model analizy efektywność inwestycji w akcje spółki

CiRZ_5-6_37.jpg

W niniejszym artykule prezentujemy kompleksowy model, który w uniwersalny sposób łączy ocenę z perspektywy wejścia, utrzymywania i wyjścia z inwestycji oraz umożliwiający porównywanie danej klasy aktywów pod względem zakładanych parametrów inwestycji.

Czytaj więcej

Marża, narzut, koszty, zysk oraz obroty na przykładzie e‑commerce

CiRZ_5-6_33.jpg

Bardzo często prowadząc firmę (może to być sklep internetowy oferujący dowolny rodzaj usług czy towarów, ale też każdy inny rodzaj działalności) stajemy przed pytaniem, czy nasza działalność jest opłacalna. Na takie pytanie odpowiadają również analitycy, pracownicy działów finansowych itp. W niniejszym artykule zobaczymy, jak obliczać niektóre wielkości wykorzystując Excela, tak aby nie tylko ocenić opłacalność danego biznesu, ale również zdecydować, ile towarów trzeba sprzedać, aby osiągnąć zakładany zysk (lub też ile towarów trzeba sprzedać, aby „wyjść na zero”).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama