Rachunkowość zarządcza

CIRZ_225_35.jpg

Zakup środka trwałego finansowany z dotacji

Środki trwałe są w przedsiębiorstwie często nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Środki trwałe mogą być pozyskiwane przez jednostkę na różne sposoby, m.in. może być to zakup środka finansowany ze środków własnych, a także z kapitału obcego, czyli poprzez zaciągnięcie kredytu bądź pożyczki. Niejednokrotnie zdarza się, iż istnieje możliwość uzyskania dotacji na zakup środka trwałego lub dotacji w postaci środka trwałego. Jak w takiej sytuacji podatnik powinien ująć w księgach rachunkowych dotację na zakup środka trwałego, mając na względzie aspekt podatkowy?

CIRZ_225_39.jpg

MSSF 16 (IFRS 16) - Leasing: nowe spojrzenie cz. 2

Poprzednio skupiliśmy się m.in. na ustaleniu i omówieniu komponentów leasingowych i nieleasingowych oraz sposobu podziału opłat pomiędzy poszczególne części kontraktu. W kolejnych rozważaniach poruszone zostaną tematy związane z modyfikacjami umowy leasingu i opłatami zmiennymi. Omówione zostanie również zagadnienie zastosowania MSSF po raz pierwszy.

CIRZ_225_45.jpg

MSR 19 - świadczenia pracownicze

W ostatnich latach można zauważyć, iż pracodawcy chcąc pokazać się w pozytywnym świetle na rynku pracy, zdecydowali się na coraz częstsze oferowanie dodatkowych benefitów i świadczeń dla pracowników, by przyciągnąć osoby wyróżniające się na rynku pracy i zaskarbić sobie ich lojalność. Takie świadczenia mogą przyjmować różne formy, również niepieniężne, co często wiąże się z problemem ich wyceny i ujęcia w czasie w księgach rachunkowych. Zagadnienia te regulują zapisy MSR 19 Świadczenia pracownicze.

CIRZ_224_22.jpg

Inwentaryzacja środków trwałych - teoria a wyzwania

Inwentaryzacja środków trwałych może się wiązać z trudnościami na każdym jej etapie. Trudności te wynikają często z różnych zaniechań oraz uproszczeń stosowanych na przestrzeni lat. Stanowią poważne wyzwania dla zespołów spisowych oraz dla komisji inwentaryzacyjnej. Przedstawiamy ich kluczowe implikacje dla przebiegu i rozliczenia skutków inwentaryzacji.

CIRZ_224_25.jpg

Benefity dla pracowników w ujęciu rachunkowym i podatkowym

Na dzisiejszym rynku popularną formą wynagradzania pracowników poza pensją zasadniczą jest pakiet dodatkowych świadczeń pozapłacowych, zwanych benefitami pracowniczymi. Często pracodawcy proponują również różne dofinansowania, nie tylko dla samych pracowników, ale także dla ich rodzin. Poniżej objaśnione zostaną kwestie związane z rozliczeniem różnego rodzaju benefitów pracowniczych na gruncie podatkowym, ZUS, jak i ewidencji księgowej.

CIRZ_224_41.jpg

MSSF 16 (IFRS 16) – leasing: nowe spojrzenie

Od kilku miesięcy otrzymujemy coraz więcej zapytań dotyczących zagadnienia leasingu, jak również analizy umów, jakie podmioty podpisały na korzystanie z określonych aktywów – czy to w postaci leasingu, czy też dzierżawy lub najmu. Pojawiające się pytania wpłynęły na poświęcenie czasu nowemu standardowi MSSF/IFRS 16 oraz napisanie tego tekstu mającego na celu przeprowadzenie przez gąszcz niejasności nie tylko pracowników działów służb finansowo-księgowych, ale także (a może przede wszystkim) kierownictwo wyższego szczebla: dyrektorów finansowych, kontrolerów oraz członków zarządu. Na jakość sprawozdawczości finansowej według MSSF wpływ ma bowiem nie tylko wiedza księgowego, ale również prawidłowo wprowadzony obieg informacji w organizacji, odpowiednia świadomość kierownictwa odnośnie do filozofii MSSF oraz współpraca innych pionów organizacji z działem zajmującym się sprawozdawczością finansową.

CIRZ_224_45.jpg

Wynajem i dzierżawa urządzeń i sprzętu biurowego

Wynajem i dzierżawa to coraz bardziej powszechne formy umów wykorzystywane przez przedsiębiorców na potrzeby własnej działalności. Popularne stają się również najem lub dzierżawa sprzętu i urządzeń biurowych. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów przedsiębiorstwa i bardziej efektywne wykorzystanie swoich możliwości za pomocą dzierżawionego sprzętu. Umowa taka niesie za sobą zarówno skutki w podatku dochodowym, jak i w podatku VAT oraz wymaga właściwego ujęcia w księgach rachunkowych. Tematyce tej został poświęcony również Krajowy Standard Rachunkowości nr 5.

CIRZ_223_25.jpg

Wąskie gardła w procesie przygotowywania sprawozdań finansowych

Jak zaplanować proces sprawozdawczy, aby wyeliminować jak najwięcej ryzyk i nieprawidłowości, które mogą wystąpić? Jak uchronić się przed podawaniem niekompletnych, nierzetelnych informacji? Jakie niebezpieczeństwa kryją się w procesie konsolidacji sprawozdań? I wreszcie – jakie powinno być podejście kierownictwa do procesu sprawozdawczego, aby zniwelować wąskie gardła?

CIRZ_223_44.jpg

MSR 36 Utrata wartości aktywów

Przepisy dotyczące rachunkowości zobowiązują przedsiębiorcę do dokonywania odpisów aktualizujących wartość aktywów, która ma na celu doprowadzenie wartości danego aktywa, która wynika z zapisów w księgach rachunkowych, do rzeczywistej ceny sprzedaży lub ustalonej wartości godziwej. Zagadnienie to zostało opisane w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości nr 36 – utrata wartości aktywów.

Archiwum

Polecamy