Rachunkowość zarządcza

Zasada współmierności w rachunkowości

Rachunkowość to sztuka rejestrowania, klasyfikowania i sumowania operacji gospodarczych w szczególny sposób, zgodnie z ustawą o rachunkowości, a także innymi ustawami, np. ustawą o podatku od towarów i usług, ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych lub fizycznych. Rachunkowość to też język biznesu, którym posługuje się świat gospodarki. Język ten wykorzystuje metody, zasady, koncepcje, standardy zawarte w obowiązujących przepisach prawnych. Jedną z ważniejszych zasad jest zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów.

O niepewnościach podatkowych według KIMSF 23

Interpretacja nr 23 Komitetu ds. Interpretacji MSSF, opublikowana 7 czerwca 2017 r. pt.: „Niepewność w zakresie sposobów ujmowania podatku dochodowego” weszła w życie dla okresów rocznych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2019 r. lub później. Wyjaśnia ona problematyczne kwestie związane z ujęciem w sprawozdaniu finansowym niepewności dotyczącej zatwierdzenia przez organy podatkowe określonego rozliczenia podatkowego, które jednostka zastosowała w deklaracji podatkowej.

Narzędzia zrównoważonej rachunkowości przedsiębiorstw – na przykładzie podmiotów gospodarki komunalnej

System rachunkowości w warunkach zrównoważonego rozwoju jest tematem wciąż aktualnym i ważnym w świetle zachodzących zmian w funkcjonowaniu gospodarek oraz postrzeganiu roli rachunkowości. Wzrost znaczenia koncepcji zrównoważonego rozwoju narzucił konieczność wypracowania przez systemy rachunkowości nowoczesnych metod w zakresie raportowania danych dla interesariuszy i w sposobach ich realizacji. Naturalną implikacją wzrostu znaczenia idei zrównoważonego rozwoju oraz wyrosłej na jej podstawie koncepcji społecznej, odpowiedzialności przedsiębiorstw była potrzeba wypracowania przez system rachunkowości rozwiązań umożliwiających dostarczanie informacji o sposobach i wynikach realizacji ww. koncepcji przez podmioty gospodarcze. Narzędzia zrównoważonej rachunkowości przedsiębiorstw, w tym polityka rachunkowości oraz plan kont, stanowią ważne elementy systemu rachunkowości, determinując pozyskiwanie określonych informacji. Są relewantnym ogniwem komunikacji.

MSSF 9 - Instrumenty finansowe

Od stycznia 2019 r. weszły w życie kolejne zmiany dotyczące sprawozdawczości finansowej, m.in. związane z rachunkowością instrumentów finansowych, któremu został poświęcony stosunkowo nowy MSSF 9 Instrumenty finansowe. Nowe regulacje mogą być istotne zarówno dla instytucji finansowych, jak i dla przedsiębiorców korzystających z kredytów jako formy finansowania działalności.

CiRZ_3_2019_27.jpg

Środek trwały czy wyposażenie?

Prawidłowa ewidencja całego majątku firmy wiąże się z koniecznością odpowiedniej klasyfikacji i rozdzielenia dokonanych przez przedsiębiorstwo zakupów. W zależności od ich wartości oraz przeznaczenia przedsiębiorca powinien dokonać oceny czy dany składnik majątku należy zaliczyć do środków trwałych, wyposażenia czy też uznać go za zwykły wydatek. Ich prawidłowa kategoryzacja ważna jest zarówno pod względem księgowym, jak i podatkowym.

Podatek odroczony wg MSSF

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym obowiązek podatkowy powinien występować w okresie, którego dotyczą koszty i przychody podatkowe. Jednocześnie należy zauważyć, iż prawo bilansowe kształtuje wynik finansowy zgodnie z zasadą memoriałową. W prawie podatkowym natomiast pojawia się również zasada kasowa. Różnica w podejściu do rozpoznania momentu powstawania przychodów i kosztów, która stanowi różnicę okresową, narzuca obowiązek tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Przepisy zawarte w MSR 12 Podatek dochodowy w sposób dokładny opisują warunki tworzenia rezerw na podatek dochodowy.

Zrównoważona rachunkowość wyzwaniem 2019 roku

Rachunkowość jest pojęciem wieloznacznym, określanym jako szczególny system informacyjny, międzynarodowy język biznesu, system identyfikacji, pomiaru, wyceny, interpretacji, działalności gospodarczej. Jest systemem pomiaru działalności gospodarczej i komunikowania wyników tego pomiaru. Rachunkowość jest systemem retro- i prospektywnym, stanowi praktyczny rachunek ekonomiczny, jest jedna, pomimo że składa się z wielu różnych podsystemów.

MSSF 10 Skonsolidowane sprawozdanie finansowe

Koniec roku wiąże się ze sporządzeniem przez jednostki gospodarcze sprawozdania finansowego. Jednostki tworzące grupę kapitałową zobowiązane są do konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Tematyce tej został poświęcony rozdział 6 ustawy o rachunkowości (dalej: u.o.r.) oraz MSSF 10 Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, który szczegółowo opisuje proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Archiwum