W poprzednim artykule (patrz kod QR na końcu materiału) przedstawione zostały cechy charakterystyczne dla branży hotelarskiej, które mają wpływ na układ Sprawozdania Operacyjnego, historia USALI oraz sam układ Sprawozdania Operacyjnego. Obecnie skoncentrujemy się na pierwszej części sprawozdania poświęconego Przychodom i Kosztom Operacyjnym do wysokości Dochodu Operacyjnego1.

Sprawozdanie Operacyjne wg USALI jest elementem Rachunku Zysków i Strat (Statement of Income – US lub Profit & Loss Statement - UK). Wiodącą zasadą USALI jest przypisanie bezpośrednich przychodów i kosztów do danego departamentu hotelowego. W departamencie nie pojawia się żaden koszt, który nie jest tam kontrolowalny, nie są też, rejestrowane inne przychody, które nie pozostają w związku z operacjami tam wykonywanymi. Zasada ta pozwala oszacować niezwykle dokładnie czystą sprawność operacyjną uzyskiwaną w danym centrum, niezmąconą żadnymi innymi kosztami lub korzystającą z przywilejów, jakie mogłaby przynieść rejestracja przychodów niezwiązanych z operacjami w danym departamencie. Dlatego też tego typu sprawozdanie łatwo jest wykorzystać przy budowaniu systemów motywacyjnych. Menedżerowie odpowiadają za wyniki własnego departamentu, zaś dyrektor hotelu za wynik Gross Operating Profit (GOP).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Mikroekonomiczne determinanty struktury kapitału

CiRZ_12_45.jpg

Na kształtowanie struktury (źródeł) finansowania firmy wpływ ma wiele czynników o charakterze mikroekonomicznym, wśród których wymienić można: jakość sterowania firmą, wskaźniki finansowe podmiotu, zarządzanie wypłatą dywidend, ryzyko działalności, etapy cyklu życia firmy, rynkową cenę akcji, majątek w dyspozycji przedsiębiorstwa oraz jego wielkość.

Czytaj więcej

Przegląd systemów do zarządzania magazynem

Eksperci i praktycy oczekują, że dzięki wsparciu nowych technologii, sztucznej inteligencji, dużych zbiorów danych i zaawansowanej analityki predykcyjnej planowanie i analiza magazynu wejdą na wyższy poziom. Czy sieć 5G i komputery kwantowe w dzisiejszym świecie VUCA (od słów: volatility, czyli zmienność, uncertainty, czyli niepewność, complexity – złożoność i ambiguity – niejednoznaczność) mogą wymusić kolejną generację systemów ERP?

Czytaj więcej

Zasada kontynuowania działalności gospodarczej

CiRZ_10_43.jpg

Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości wiąże się z zastosowaniem wielu zasad. Jedną z nich jest zasada kontynuowania działalności (ang. going concern principle, going concern assumption). Jest to fundamentalna zasada, bardzo istotna, iż w zależności od ustalenia, czy jednostka będzie nadal kontynuować swoją działalność, czy też nie, stosuje się inne metody wyceny aktywów i pasywów.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama