W poprzednim artykule (patrz kod QR na końcu materiału) przedstawione zostały cechy charakterystyczne dla branży hotelarskiej, które mają wpływ na układ Sprawozdania Operacyjnego, historia USALI oraz sam układ Sprawozdania Operacyjnego. Obecnie skoncentrujemy się na pierwszej części sprawozdania poświęconego Przychodom i Kosztom Operacyjnym do wysokości Dochodu Operacyjnego1.

Rachunkowość zarządcza w hotelarstwie Departamenty operacyjne – Pokoje i Gastronomia

Sprawozdanie Operacyjne wg USALI jest elementem Rachunku Zysków i Strat (Statement of Income – US lub Profit & Loss Statement - UK). Wiodącą zasadą USALI jest przypisanie bezpośrednich przychodów i kosztów do danego departamentu hotelowego. W departamencie nie pojawia się żaden koszt, który nie jest tam kontrolowalny, nie są też, rejestrowane inne przychody, które nie pozostają w związku z operacjami tam wykonywanymi. Zasada ta pozwala oszacować niezwykle dokładnie czystą sprawność operacyjną uzyskiwaną w danym centrum, niezmąconą żadnymi innymi kosztami lub korzystającą z przywilejów, jakie mogłaby przynieść rejestracja przychodów niezwiązanych z operacjami w danym departamencie. Dlatego też tego typu sprawozdanie łatwo jest wykorzystać przy budowaniu systemów motywacyjnych. Menedżerowie odpowiadają za wyniki własnego departamentu, zaś dyrektor hotelu za wynik Gross Operating Profit (GOP).

Pozostałe 95% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Nowoczesne egzekwowanie zadań w zarządzaniu

Nowoczesne egzekwowanie zadań w zarządzaniu

Jakie są rodzaje mocy sprawczej menedżera i z których nie warto korzystać? Dlaczego zarządzanie partycypacyjne to fundament egzekwowania w dobie „ekonomii chaosu”? Jakie są składowe nowoczesnego modelu zarządzania, w tym kluczowe narzędzia niezbędne dla skuteczności menedżera?

Czytaj więcej

Jak planować sprzedaż na kolejny rok w obliczu rosnącej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczo‑finansowej

Jak planować sprzedaż na kolejny rok w obliczu rosnącej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczo-finansowej

Czym są „czarne łabędzie” i jaki mają związek z sytuacją na rynku w ostatnich dwóch latach? Dlaczego błędne prognozy są lepsze niż ich brak?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.