Controlling i Rachunkowość Zarządcza 7/2008

i48.2008.007.000.jpg

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup pojedyncze wydanie

Artykuły

Tekst otwarty nr 7/2008

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

XVI Kongres Controllerów "Tworzenie wartości - warunkiem sukcesu"

W dniach 27-29 maja 2008 r. w Hotelu Nadmorskim w Gdyni odbył się XVI Kongres Controllerów. Jego organizatorem była Akademia Controllingu Ośrodka Doradztwa i Treningu Kierowniczego w Gdańsku, zaś patronat medialny nad tym wydarzeniem objęły: „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, „Bankier.pl”, „Eurofirma”, „nf.pl nowoczesnafirma”, „inwestycje.pl” oraz „waluty.com currency & money market”.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

Dane i prognozy ekonomiczne

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

Bank Centralny

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

Rozpoczęliśmy II edycję konkursu "Controller Roku 2008"

Weź udział konkursie i wygraj 10 000 zł oraz cenne nagrody rzeczowe!

Czytaj więcej
nr 7/2008

Controlling sprzedaży w praktyce

Dominacja funkcji produkcji, wyrażona także budżetami odpowiednich centrów odpowiedzialności, w praktyce polskich przedsiębiorstw przeminęła. Kontrola kosztów nabiera znaczenia tylko łącznie z realizacją przychodów. Orientacja sprzedażowa, czy nawet marketingowa, silnie determinuje dziś rentowność i przetrwanie przedsiębiorstw. Tymczasem liczba opracowań dotyczących controllingu sprzedaży pozostaje...

Czytaj więcej
nr 7/2008

Optymalizacja kosztów w praktyce bankowej

Jeszcze kilka lat temu w wielu bankach można było zauważyć drastyczne cięcia kosztów, których skutkiem były redukcje zatrudnienia, utrzymywanie niskich wynagrodzeń czy limitowanie wszelkiego rodzaju wydatków. Z reguły działania te powodowały tylko przejściową poprawę wyników. Drogą do sukcesu okazało się systematyczne, długookresowe działanie banku w tym zakresie.

Czytaj więcej
nr 7/2008

Rachunek kosztów działań w przedsiębiorstwie administrującym budynkami mieszkalnymi

Studium przypadku: Poddane analizie przedsiębiorstwo usługowe jest gminnym zakładem budżetowym, działającym jako wydzielony zakład komunalny w strukturze miasta. Jego głównym celem jest zaspokajanie potrzeb społecznych. W ramach udzielonego pełnomocnictwa przez gminę przedmiotem działania przedsiębiorstwa jest sprawowanie administracji budynkami mieszkalnymi i użytkowymi, opieka techniczna nad tymi...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

Controller centralnie sterowany

Jak rozdzielić kompetencje controllerów w grupie kapitałowej? Doświadczeniami austriackich koncernów, inwestujących w krajach Europy Środkowowschodniej, dzielą się C. Göllner i I. Grahsl z Contrast Management Consulting.

Czytaj więcej
nr 7/2008

Wykorzystanie rachunku kosztów działań w kalkulacji kosztów wyrobów papierniczych

Rachunek kosztów działań zapewnia lepsze rozpoznanie przyczyn powstawania kosztów pośrednich. Wykorzystuje on wiele kluczy rozliczeniowych kosztów pośrednich umożliwiających bardziej prawidłowe rozdzielenie tych kosztów pomiędzy wyroby papiernicze.

Czytaj więcej
nr 7/2008

Metody dekompozycji zmian zysku przy użyciu MS Office 2007

Excel to potężne narzędzie analityczne, choć praktyczne zastosowania najczęściej ograniczają się do podstawowych funkcji. Można go jednak zastosować do budowy zaawansowanych modeli finansowych. Wykorzystywane są przy tym specjalistyczne funkcje Excela oraz język programowania Visual Basic for Aplication.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

Świeżutka dostawa

Jak właściwie zorganizować sprzedaż wyrobów szybko psujących się? Model controllingu niemieckiej sieci cukierniczej Junge prezentuje A Becker.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2008

Olbrzymi bagaż doświadczeń

Co zrobić, aby zakończyć złożone przedsięwzięcie inżynieryjne w terminie i nie przekroczyć przy tym budżetu? Rozwiązania wypracowane przez Vanderlande Industries opisuje A. Saville.

Czytaj więcej
nr 7/2008

Przyczyny niepowodzeń we wdrażaniu Balanced Scorecard

Podstawowe założenia metodologii Balanced Scorecard są dość proste i wydawałoby się, że oczywiste. Jak zwykle jednak od koncepcji do konkretnego wdrożenia jest daleka droga. Okazuje się bowiem, iż pomimo wielu skutecznych wdrożeń BSC i pozytywnych doświadczeń firm stosujących tę metodę od wielu lat nie wszystkim się to udaje. Dlaczego tak się dzieje?

Czytaj więcej
nr 7/2008

Procedury budżetowe w przedsiębiorstwie usług turystycznych

Studium przypadku: Strategia przedsiębiorstwa obsługującego ruch turystyczny zakłada jego ciągły rozwój, który jest możliwy dzięki zainteresowaniu, jakie budzi wśród tysięcy turystów, a także dzięki wprowadzeniu nowych instrumentów wspomagających podejmowanie decyzji. Instrumenty te, a w szczególności budżetowanie, pozwalają na kształtowanie najkorzystniejszego rozwoju firmy (poprzez świadome planowanie...

Czytaj więcej
nr 7/2008

Modele kosztowe w przedsiębiorstwie

Problem: Jakie modele kosztowe są najczęściej implementowane w przedsiębiorstwach? Jestem zainteresowany ich nieco szerszym omówieniem na przykładzie przedsiębiorstw z sektora telekomunikacji.

Czytaj więcej
nr 7/2008

Outsourcing części funkcji finansowych

Problem: Jesteśmy przedsiębiorstwem usługowym średniej wielkości z województwa mazowieckiego. Stoimy przed problemem wydzielenia części funkcji finansowych na zewnątrz przedsiębiorstwa. Nie ukrywam, iż do głębszej analizy takiego rozwiązania skłoniła nas obecna sytuacja na rynku pracy. Coraz trudniej jest bowiem z pozyskaniem wykwalifikowanych fachowców z dziedziny rachunkowości i finansów, którzy...

Czytaj więcej
nr 7/2008

Efektywne wdrażanie systemu zintegrowanego

Problem: Kieruję pionem produkcji w dużej firmie z branży samochodowej. Informatyka ma zastosowanie niemal we wszystkich komórkach organizacyjnych naszego przedsiębiorstwa. Użytkownicy posiadają własne bazy danych wspomagające pracę personelu. Jest to jednak wiedza rozproszona, mimo połączenia komputerów za pomocą sieci. Jest to rozwiązanie tanie, ale mało efektywne, patrząc z punktu widzenia czasu...

Czytaj więcej
nr 7/2008

Przygotowanie wdrożenia systemu zintegrowanego

W trzeciej części cyklu na temat przygotowania wdrożenia systemu zintegrowanego rozpoczynamy od zagadnienia weryfikacji ofert. Bazując na poprzednich częściach cyklu, należy stwierdzić, iż podstawę do ustalenia poszczególnych elementów zapytania ofertowego mogą stanowić konsultacje z przyszłymi użytkownikami, a także spotkania i prezentacje systemu. W ten właśnie sposób powstała lista wymogów funkcjonalnych....

Czytaj więcej

Reklama