Wzrost wartości firmy

Tekst otwarty nr 9/2006

Dlaczego niemieckie przedsiębiorstwa tracą 4 miliardy euro rocznie? O znaczeniu przejrzystości działania dla kreowania wartości firm piszą H. Dröse i L. P. Antonio – specjaliści ds. systemów informacyjnych zarządzania.

www.systems-world.de

W małych jednostkach sprawny przebieg działań operacyjnych często zależy od pojedynczych osób. Wygodnie jest mieć pracownika, który zna wszystkich kontrahentów, tworzy plany zakupów, negocjuje warunki dostaw i sprawdza jakość towarów. Jednak w ten sposób firma staje się ubezwłasnowolniona. Odejście kluczowego pracownika oznacza paraliż przedsiębiorstwa. Mniej ryzykownym rozwiązaniem jest stworzenie właściwego sytemu informacyjnego. Wówczas kapitał intelektualny pracowników staje się wiedzą organizacji.

Aby tak się stało, konieczne jest podjęcie czterech kroków. Po pierwsze, trzeba uzyskać pewność, że wszystkie działania operacyjne są podejmowane za zgodą kierownictwa, podlegają systematycznej rejestracji (a dzięki regularnym raportom nie istnieje szara strefa wewnątrz organizacji). Po drugie, niezbędne jest rozdzielenie odpowiedzialności za przebieg poszczególnych faz realizacji zadań operacyjnych (tj. inicjowania, przeprowadzenia i dokumentowania oraz kontroli). Po trzecie, należy zadbać, aby istniała osoba odpowiedzialna za każdy obszar działalności jednostki oraz ustalić, kto przejmuje obowiązki, gdy dany pracownik nie może ich wykonywać.

Ostatecznie pracownicy muszą znać wagę swoich działań w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa i być świadomi, że wzrost efektywności ich pracy zostanie odpowiednio wynagrodzony. Wówczas cała organizacja wykorzysta swój potencjał do ostatniego eurocenta.

Zobacz również

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa powinna być maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy w długim okresie. Osiągnięcie tego jest możliwe pod warunkiem, że organizacja właściwie definiuje oraz spełnia potrzeby i oczekiwania swoich klientów oraz innych interesariuszy. W tym celu firma powinna rozumieć, w jaki sposób kreuje i dostarcza wartość klientowi, czyli innymi słowy musi mieć świadomość, jak działa jej model biznesowy. W tym momencie warto przyjrzeć się Business Model Framework, czyli modelowi, który został opracowany i zaproponowany w 2016 roku przez CIMA (the Chartered Institute of Management Accountants) jako odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i potrzeby organizacji.

Czytaj więcej

Controlling personalny w dobie pandemii, wojen i kryzysów

Controlling personalny w dobie pandemii, wojen i kryzysów

Ludzie, najważniejszy zasób organizacji, ludzie – potencjał, wiedza, umiejętności, kompetencje i klasyfikacje. Zarządzanie ludźmi to stosowanie metod, narzędzi i technik kierowania tym zasobem, a controlling personalny to koncepcja sterowania zarządzaniem ludźmi. Czy współcześnie, a może przyszłościowo controlling personalny będzie ewoluował? Z pewnością tak. Controlling personalny będzie mocno spersonalizowany, ukierunkowany na jednego człowieka. Będzie to całościowa wizja człowieka, cura personalis, talent i potencjał. Wiedza i mądrość – wielkość jednostki – a przez to wielkość przedsiębiorstwa!

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.