Więcej niż budżetowanie

Tekst otwarty nr 6/2006

Co menedżer powinien wiedzieć o modelu Beyond Budgeting? Doświadczeniami dzieli się N. Pfläging – controller z ThyssenKrupp Automotive Systems.

www.controllerspielwiese.de

W ostatnich latach opracowano szereg koncepcji wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem – od zdecentralizowanych struktur organizacyjnych (sieci), przez metody operacjonalizacji strategii (BSC), aż po narzędzia pomiaru wartości firmy (EVA itp.). Wszystkie one nie przyniosły jednak przełomu w efektywności gospodarowania zasobami. Wydaje się, że czynnikiem „uodparniającym” przedsiębiorstwa na zmiany jest tradycyjne budżetowanie bazujące na hierarchicznej strukturze kierowania.

Aby budżetowanie stymulowało rozwój przedsiębiorstwa konieczne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze, cele finansowe muszą przekładać się na wzrost potencjału rynkowego oraz motywację pracowników. Po drugie, plany roczne powinny gwarantować wykorzystanie szans rodzących się w otoczeniu. W końcu, naczelne kierownictwo musi być zdolne do podjęcia optymalnych decyzji dotyczących alokacji zasobów. A że tak nie jest, zamiast jasnej wizji przyszłości, budżetowanie oferuje jedynie jej iluzję.

Alternatywą jest koncepcja Beyond Budgeting zmierzająca do szybkiego dostosowania się do sytuacji otoczenia oraz radykalnej decentralizacji. Adaptowalność modelu mają gwarantować: cele mierzone kluczowymi wskaźnikami osiągnięć (KPI), alokacja zasobów w proporcji do spodziewanych rezultatów oraz wielowymiarowa kontrola. Decentralizacja jest uzyskiwana przez: budowanie klimatu konkurencyjności, motywację w formie koleżeńskiej presji oraz przekazanie odpowiedzialności i uprawnień zespołom.
Koncepcja Beyond Budgeting nie zakłada zatem, wbrew obiegowym opiniom, rezygnacji z planowania, kontroli czy sprawozdawczości, ale wymusza głębszą refleksję nad istotą zarządzania przedsiębiorstwem, stając się czymś „więcej niż budżetowaniem”.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.