W jaki sposób planowanie kroczące zmienia obraz zarządzania? Swoje spostrzeżenia prezentuje D. Parmenter – dyrektor naczelny Waymark Solutions.

www.bettermanagement.com

www.bettermanagement.com

Budżetowanie roczne przestało satysfakcjonować dynamiczne przedsiębiorstwa z trzech co najmniej powodów. Po pierwsze, plany na kolejny rok są zatwierdzane przez naczelne kierownictwo – powstaje więc sytuacja, w której budżetowanie przyjmuje postać „od góry dla góry”. Po drugie, gorączka budżetowa w ostatnim kwartale roku odwraca uwagę menedżerów od bieżącej działalności. W końcu, ocena ośrodków odpowiedzialności na podstawie rocznych budżetów następuje zbyt rzadko, aby właściwie stymulować realizację celów jednostki.

Rozwiązaniem może być system kroczącego budżetowania kwartalnego, w którym menedżerowie i główni odbiorcy budżetów wspólnie przygotowują prognozy na 18 miesięcy do przodu. Najbliższy plan kwartalny staje się zbiorem celów do realizacji. Nie są to jednak cele nowe – były przecież modyfikowane przez 15 miesięcy.

Planowanie kroczące, zmuszając menedżerów do regularnego spoglądania w przyszłość, umożliwia organizacji szybką reakcję na zmiany w otoczeniu. Łatwiej także planować inwestycje – nakłady są ujmowane nie w układzie lat, lecz kwartałów, co daje czytelny obraz przepływów pieniężnych. Co więcej, kierownicy poszczególnych działów uzyskują znaczną swobodę działania, otrzymując 5 dodatkowych szans na realizację projektów pierwotnie nieujętych w budżecie.

Należy pamiętać, że główną cechą planowania kroczącego ma być skrócenie procedury budżetowej. Warto zatem ograniczyć szczegółowość planów do grup kosztów, a zamiast prognozować sprzedaż na podstawie skomplikowanych modeli, dobrze skontaktować się z głównymi klientami. Oni najlepiej znają swoje potrzeby!

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.