Jak rozumiana jest wartość, czym jest dla każdego z nas? Jakie wartości towarzyszą jednostkom, kiedy poszukują pracy? Na jakich stanowiskach chcemy się zatrudniać? Jaką wartość mają one dla pracownika i pracodawcy, i jak korelują z poziomem wynagrodzeń?

Wartościowanie stanowisk pracy

Wartość dla każdego z nas znaczy zupełnie coś innego. Wartość jest pojęciem subiektywnym. Z punktu widzenia jednostki może być różnie definiowana i interpretowana. Wartościowanie stanowisk pracy oraz wynagradzanie pracowników to kluczowe aspekty złożonego zagadnienia, jakim jest zarządzanie kapitałem ludzkim. Stanowi ono ważny obszar zarządzania w każdym przedsiębiorstwie oraz jest podstawą budowy systemu wynagrodzeń wraz z pochodnymi – czyli determinuje koszty pracy. Dzięki wartościowaniu pracy można określić stopień trudności wykonywanych zadań przez pracowników na poszczególnych stanowiskach, a przez to stworzyć hierarchię stanowisk, efektywny, skuteczny i optymalny rozkład pracy pomiędzy stanowiskami w jednostce gospodarczej.

Zdaniem M. Armstronga1 do najważniejszych celów wartościowania stanowisk pracy należy zaliczyć:

ustalenie relatywnych wartości lub rozmiarów stanowisk pracy,

dostarczenie informacji finansowych oraz pozafinansowych, niezbędnych do projektowania i utrzymania struktur płac,

stworzenie obiektywnej podstawy zaszeregowania stanowisk pracy,

zapewnienie przejrzystości struktury wynagrodzeń wraz z pochodnymi, systemem premiowania oraz oceniania pracowników,

zasadę, że za wykonaną pracę o równej wartości przysługuje takie samo wynagrodzenie,

umożliwienie porównań wysokości płac ze stawkami rynkowymi.

Wartościowanie pracy znajduje odzwierciedlenie w controllingu personalnym i koreluje controllingowo, zdaniem M. Nowak, między innymi z: kosztami personalnymi, analizą ryzyka kadrowego, analizą cyklu życia pracownika i przedsiębiorstwa, oceną potencjału kadrowego jednostki gospodarczej, analizą SWOT zasobów ludzkich2.

Mając na względzie znaczącą liczbę metod wartościowania pracy, można wyróżnić grupy metod sumarycznych oraz analityczno-punktowych. W doborze odpowiedniej metody pomocna może być wiedza, w jakim przedsiębiorstwie metoda będzie wdrożona. Do istotnych kryteriów doboru zalicza się liczbę stanowisk pracy, koszty przeprowadzenia wartościowania stanowisk pracy oraz dostępność czasową.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.