Renesans ABC

Tekst otwarty nr 10/2008

Czy rachunek kosztów działań może jeszcze zaoferować coś menedżerom? Komentuje R. Kugel z Ventana Research.

http://businessfinancemag.com

Rachunek kosztów działań (ABC) zakłada alokację kosztów na podstawie analizy czynności związanych z realizacją poszczególnych procesów w jednostce. W ten sposób możliwe jest zmniejszenie nakładów na działania, które tylko w niewielkim stopniu przyczyniają się do wzrostu wartości. Ustalanie faktycznych kosztów produktów bądź usług, określanie zyskowności poszczególnych klientów czy podejmowanie decyzji outsourcingowych to podstawowe domeny wykorzystania ABC.

Choć potencjalne zalety ABC dostrzegło ponad 60% amerykańskich przedsiębiorstw - podejmując decyzje o jego implementacji - aż 80% z nich przeżyło rozczarowanie, wycofując się z jego stosowania w ciągu pięciu lat od wdrożenia. Ostatnio można jednak zaobserwować ponowne zainteresowanie zarządzaniem zorientowanym na działania. Dzieje się tak dlatego, iż wzrosła świadomość źródeł korzyści stosowania tej metodyki.

Wbrew oczekiwaniom, zalet ABC nie należy upatrywać w dokładniejszym ustalaniu kosztu jednostkowego produktów i usług - często bowiem możliwości jego obniżenia są ograniczone - czy popularnym ograniczaniu kosztów sprzedaży - co często pociąga za sobą niepożądane obniżenie standardów obsługi klientów. Korzyści leżą po stronie zwiększenia przejrzystości informacji zarządczych. Dzięki ABC menedżerowie postrzegają działalność przedsiębiorstwa nie poprzez wynik na sprzedaży, ale jako łańcuch czynności generujących przychody i koszty. W ten sposób o wiele łatwiej jest podejmować decyzje strategiczne poprawiające w dłuższym okresie efektywność i sprawność funkcjonowania jednostki - a nie tylko doraźnie obniżać koszty.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.