Przejrzystość jest w cenie

Tekst otwarty nr 1/2006
W jaki sposób podnieść notowania controllera? Wskazówek udziela Walter Schmidt – konsultant oraz członek zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów.

www.scorecard.de

Jeśli wierzyć maksymie: „Nie możesz zarządzać czymś czego nie umiesz zmierzyć”, należy uznać, iż wielu controllerów nie zarządza własną pracą, gdyż nie kalkuluje kosztów wykorzystania instrumentów analitycznych. A może controllerzy obawiają się, że ich praca nie jest warta swojej ceny?

Faktycznym celem nie jest jednak ograniczenie kosztów pracy controllera, lecz przyjęcie przez niego odpowiedzialności za zagwarantowanie przejrzystości funkcjonowania jednostki oraz zapewnienie informacji potrzebnych do podjęcia szybkich i trafnych decyzji przez kierownictwo. Aby tego dokonać, „wartościowy” controller musi umieć odpowiedzieć na poniższe pytania.

Czy jednostka generuje nadwyżkę finansową? Wskazówką nie jest zysk księgowy, lecz obserwacja, czy wpływy ze sprzedaży nie zostają zamrożone w rosnących zapasach, wartościach niematerialnych niegenerujących przychodów lub przedłużających się inwestycjach.

Czy przedsiębiorstwo wykorzystuje swój potencjał? Odpowiedź wynika z informacji o: kształtowaniu się relacji z konkretnymi klientami, udziale dostaw w całkowitym zapotrzebowaniu kontrahentów czy zmianach skali działalności odbiorców.

Czy bieżące wpływy pokrywają koszty operacyjne oraz umożliwiają realizację planów strategicznych? Zadaniem controllera jest ocena wpływu zmian w sprzedaży na: działalność operacyjną, budowanie relacji z interesariuszami, rozwój potencjału produkcyjnego i tworzenie wizerunku jednostki.

Jak szacować potencjalne efekty realizacji strategii? Powiązanie wydatków z celami strategicznymi i ocena przyszłych korzyści finansowych to podstawowe narzędzia w rękach controllera.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.