Jak rozpoznać kryzys w organizacji? Wskazówek udziela S. Finkelstein – autor bestsellera Why Smart Executives Fail.

www.pfdf.org

Czasami odkrycie, że przedsiębiorstwo zmierza do upadłości, nie jest trudne. Pracownicy są pozbawieni energii, zaś rozmowa o przyszłości prowadzi do obwiniania się o dawne błędy. Przeciwieństwem jest organizacja dumna ze swoich dokonań, najlepsza w branży i świadoma tego faktu. Przedsiębiorstwo, które wie jak promować swoje produkty, nietolerujące niedociągnięć, przede wszystkim charakteryzuje się duchem pracy zespołowej. A jednak to może być także przyszły bankrut! Dlaczego? – bowiem jednostki takie często gromadzą jedynie informacje potwierdzające ich sukces, ignorując wszelkie złe wieści.

Jak stwierdzić „śmierć kliniczną” organizacji? Pierwszą oznaką może być przekonanie o byciu „Numerem 1”. Pracownicy nie dostrzegają problemów w obawie, by nie oskarżono ich o defetyzm. Drugi sygnał to bezwzględna lojalność wobec strategii. W efekcie powstaje przekonanie, że „wiemy lepiej czego potrzebują klienci nawet od nich samych”. Ostatnim „gwoździem do trumny” jest samozadowolenie. Wszelka zewnętrzna krytyka jest odrzucana, bo „nikt nie wie lepiej niż my”.

Lojalność i pozytywne nastawienie pracowników to pożądane cechy w organizacji, lecz w izolacji od zewnętrznej krytyki są katalizatorami kryzysu. Warto jednak pamiętać, że przeciwdziałanie upadłości nie polega na eliminowaniu wspomnianych cech, ale minimalizowaniu ich efektów ubocznych.

Jak to osiągnąć? Należy nagradzać dobrze pojętą lojalność, a zatem także krytyczne nastawienie do funkcjonowania firmy. Trzeba czerpać z dobrych posunięć konkurentów oraz uczyć się na własnych błędach, które choć kosztowne, są źródłem cennej wiedzy.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.