Jak rozpoznać kryzys w organizacji? Wskazówek udziela S. Finkelstein – autor bestsellera Why Smart Executives Fail.

www.pfdf.org

Czasami odkrycie, że przedsiębiorstwo zmierza do upadłości, nie jest trudne. Pracownicy są pozbawieni energii, zaś rozmowa o przyszłości prowadzi do obwiniania się o dawne błędy. Przeciwieństwem jest organizacja dumna ze swoich dokonań, najlepsza w branży i świadoma tego faktu. Przedsiębiorstwo, które wie jak promować swoje produkty, nietolerujące niedociągnięć, przede wszystkim charakteryzuje się duchem pracy zespołowej. A jednak to może być także przyszły bankrut! Dlaczego? – bowiem jednostki takie często gromadzą jedynie informacje potwierdzające ich sukces, ignorując wszelkie złe wieści.

Jak stwierdzić „śmierć kliniczną” organizacji? Pierwszą oznaką może być przekonanie o byciu „Numerem 1”. Pracownicy nie dostrzegają problemów w obawie, by nie oskarżono ich o defetyzm. Drugi sygnał to bezwzględna lojalność wobec strategii. W efekcie powstaje przekonanie, że „wiemy lepiej czego potrzebują klienci nawet od nich samych”. Ostatnim „gwoździem do trumny” jest samozadowolenie. Wszelka zewnętrzna krytyka jest odrzucana, bo „nikt nie wie lepiej niż my”.

Lojalność i pozytywne nastawienie pracowników to pożądane cechy w organizacji, lecz w izolacji od zewnętrznej krytyki są katalizatorami kryzysu. Warto jednak pamiętać, że przeciwdziałanie upadłości nie polega na eliminowaniu wspomnianych cech, ale minimalizowaniu ich efektów ubocznych.

Jak to osiągnąć? Należy nagradzać dobrze pojętą lojalność, a zatem także krytyczne nastawienie do funkcjonowania firmy. Trzeba czerpać z dobrych posunięć konkurentów oraz uczyć się na własnych błędach, które choć kosztowne, są źródłem cennej wiedzy.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.