Dzisiejsza rzeczywistość stawia przed nami niesłychanie trudny wybór w kwestii podejścia do optymalizacji kosztowej. Na jakich działaniach oszczędnościowych się skupić? Jaka powinna być ścieżka optymalizacji? Jak podejść do projektów optymalizacji kosztowej?

Projekty optymalizacji kosztowych w dobie kryzysu

Podchodząc do tematu optymalizacji kosztowej powinno się w pierwszej kolejności zastanowić nad odpowiedzią na poniższe pytanie.

Czy w następstwie skutków pandemii COVID-19 firma podejmie działania oszczędnościowe?

( A ) Tak

( B ) Tak (po dłuższym namyśle, zdecydowanie tak)

( C ) Tak, gdyż pojawiły się problemy z płynnością

( D ) Tak, gdyż zabrakło nam środków na inwestycje

Projekty optymalizacji kosztowych, czyli tzw. cost-cutting (cost saving) od lat cieszą się niesłabnącą popularnością i coraz więcej firm jest nimi zainteresowanych lub są ich bezpośrednimi beneficjentami. Czas pandemii COVID-19, którym naznaczona jest teraźniejszość, dodatkowo wymaga od nas podjęcia działań zmierzających do weryfikacji i głębszej analizy tego, co figuruje w naszych zapisach księgowych. Oczywiście firmy mogą skorzystać z programów pomocowych, wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej, wyspecjalizować się w gąszczu zawiłości interpretacyjnych, czy też zagadnieniach związanych z zasadami przyznawania subwencji. I czekać... Pytanie tylko, czy zawsze mamy czas? Czy to, aby nie jest niegospodarność? Anne-Marie Slaughter, przewodnicząca Fundacji New America Foundation, nazwała pandemię „wehikułem czasu, który przeniesie nas w przyszłość”. Nikt nas nie zapytał, czy tego chcemy, czy nie. W czasach niepewności, jedno jest pewne – warto być przygotowanym na nowe wyzwania. Należy pamiętać, że kryzysy ekonomiczne są także determinantami innowacji, warto zatem zadbać o środki na finansowanie inwestycji. Jeśliby spojrzeć na aktualne problemy pracodawców związane chociażby z masowymi wyjazdami cudzoziemców albo trudnościami logistycznymi pozyskania wyrobów z Chin, to można się pokusić o stwierdzenie, że takie trudności będą sprzyjać wdrażaniu usprawnień w firmach. Decydując się na projekt, w pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie:

Na jakich projektach się skupić i jak podejść do optymalizacji kosztów?

Cel, jaki przyświeca sponsorowi projektu (może nim być fundusz private equity, właściciel czy zarząd spółki) determinuje wybór narzędzi, które powinny zostać wyselekcjonowane.

W jakim celu firmy redukują koszty? Odpowiedzi na tak postawione pytanie jest wiele. Najbardziej popularne wydają się być:

( 1 ) Przetrwanie,

( 2 ) Rozwój,

( 3 ) Dopasowanie do nowej rzeczywistości,

( 4 ) Transakcje m&a.

Przetrwanie

Sytuacja, kiedy walka o przetrwanie na rynku jest priorytetem, to chyba najtrudniejsza z możliwych. Wydaje się, że wtedy należy podjąć działania szybkie, które dadzą efekty w krótkim horyzoncie czasowym. Dopiero, gdy przedsiębiorstwo złapie oddech, można pokusić się o implementację oszczędności, które zaprocentują w dłuższym horyzoncie, a wdrożenie których, to proces długoterminowy.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najnowsze trendy w zatrudnieniu zewnętrznym w obszarze finansów

Najnowsze trendy w zatrudnieniu zewnętrznym w obszarze finansów

Odsetek firm, które planują zatrudniać specjalistów na określony czas spada, co nie jest zaskakujące w kontekście bieżącego, globalnego spowolnienia gospodarczego. Jednak, jak wynika z raportu Hays „Nowoczesne formy zatrudnienia 2023”, 56 proc. firm korzystających z zatrudnienia zewnętrznego, w bieżącym roku planuje pozyskać kolejnych pracowników czasowych. Wśród pracodawców z branży finansowo-księgowej odsetek ten jest wyższy, sięgając 64 proc. W pracy projektowej szefowie działów finansowych coraz częściej upatrują bowiem rozwiązania wielu problemów natury biznesowej oraz tych, związanych ze strategią zatrudnienia.

Czytaj więcej

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

„Kiedyś to zrealizuję, zrobię, kiedyś to osiągnę”. „Zacznę od pierwszego, od poniedziałku, od nowego roku, od wiosny”. Kiedyś!!! Często zwlekamy z wykonaniem jakiejś czynności, konkretnego projektu. Brak nam czegoś, co dałoby impuls do działania. Niejednokrotnie stawiamy warunki, które oddalają nas od celu czy marzenia. Brakuje nam woli, wiary, siły. Brakuje nam motywacji i motywatora! Motywacja to stan gotowości do podjęcia działania, osiągnięcia celu – potrzeby, pragnienie zaś wyznacza kierunek. W procesie motywacyjnym nasze działania powinny być tak ukierunkowane, aby osiągnąć wymarzony cel, zrealizować konkretne zadanie.
Motywator to bodziec.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.