Dzisiejsza rzeczywistość stawia przed nami niesłychanie trudny wybór w kwestii podejścia do optymalizacji kosztowej. Na jakich działaniach oszczędnościowych się skupić? Jaka powinna być ścieżka optymalizacji? Jak podejść do projektów optymalizacji kosztowej?

Projekty optymalizacji kosztowych w dobie kryzysu

Podchodząc do tematu optymalizacji kosztowej powinno się w pierwszej kolejności zastanowić nad odpowiedzią na poniższe pytanie.

Czy w następstwie skutków pandemii COVID-19 firma podejmie działania oszczędnościowe?

( A ) Tak

( B ) Tak (po dłuższym namyśle, zdecydowanie tak)

( C ) Tak, gdyż pojawiły się problemy z płynnością

( D ) Tak, gdyż zabrakło nam środków na inwestycje

Projekty optymalizacji kosztowych, czyli tzw. cost-cutting (cost saving) od lat cieszą się niesłabnącą popularnością i coraz więcej firm jest nimi zainteresowanych lub są ich bezpośrednimi beneficjentami. Czas pandemii COVID-19, którym naznaczona jest teraźniejszość, dodatkowo wymaga od nas podjęcia działań zmierzających do weryfikacji i głębszej analizy tego, co figuruje w naszych zapisach księgowych. Oczywiście firmy mogą skorzystać z programów pomocowych, wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej, wyspecjalizować się w gąszczu zawiłości interpretacyjnych, czy też zagadnieniach związanych z zasadami przyznawania subwencji. I czekać... Pytanie tylko, czy zawsze mamy czas? Czy to, aby nie jest niegospodarność? Anne-Marie Slaughter, przewodnicząca Fundacji New America Foundation, nazwała pandemię „wehikułem czasu, który przeniesie nas w przyszłość”. Nikt nas nie zapytał, czy tego chcemy, czy nie. W czasach niepewności, jedno jest pewne – warto być przygotowanym na nowe wyzwania. Należy pamiętać, że kryzysy ekonomiczne są także determinantami innowacji, warto zatem zadbać o środki na finansowanie inwestycji. Jeśliby spojrzeć na aktualne problemy pracodawców związane chociażby z masowymi wyjazdami cudzoziemców albo trudnościami logistycznymi pozyskania wyrobów z Chin, to można się pokusić o stwierdzenie, że takie trudności będą sprzyjać wdrażaniu usprawnień w firmach. Decydując się na projekt, w pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie:

Na jakich projektach się skupić i jak podejść do optymalizacji kosztów?

Cel, jaki przyświeca sponsorowi projektu (może nim być fundusz private equity, właściciel czy zarząd spółki) determinuje wybór narzędzi, które powinny zostać wyselekcjonowane.

W jakim celu firmy redukują koszty? Odpowiedzi na tak postawione pytanie jest wiele. Najbardziej popularne wydają się być:

( 1 ) Przetrwanie,

( 2 ) Rozwój,

( 3 ) Dopasowanie do nowej rzeczywistości,

( 4 ) Transakcje m&a.

Przetrwanie

Sytuacja, kiedy walka o przetrwanie na rynku jest priorytetem, to chyba najtrudniejsza z możliwych. Wydaje się, że wtedy należy podjąć działania szybkie, które dadzą efekty w krótkim horyzoncie czasowym. Dopiero, gdy przedsiębiorstwo złapie oddech, można pokusić się o implementację oszczędności, które zaprocentują w dłuższym horyzoncie, a wdrożenie których, to proces długoterminowy.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Formalności przy outsourcingu – co warto wiedzieć przed zatrudnieniem freelancera?

Dynamiczny rozwój rynku pracy zdalnej oraz rosnąca popularność elastycznych form zatrudnienia sprawiają, że outsourcing usług do niezależnych specjalistów staje się dla firm codziennością. Freelancerzy wykonują dziś projekty IT, zadania z zakresu marketingu, projektowania graficznego czy tworzenia treści. Warto jednak pamiętać, że nawiązanie współpracy z osobą, która nie jest pracownikiem etatowym, wymaga dopełnienia określonych formalności. Ich znajomość pozwala nie tylko uniknąć błędów, ale przede wszystkim – zabezpieczyć interesy obu stron.

Czytaj więcej

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e‑commerce

Ogólne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR) i związane z tym wymogi dla e-commerce

Jeśli sprzedajesz w internecie lub działasz w imieniu internetowej platformy handlowej, koniecznie zapoznaj się ze zmianami w prawie, wynikającymi z Ogólnego Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów (GPSR), które istotnie wpłyną na Twój biznes. Rozporządzenie to wprowadza istotne znaczące zmiany dla przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce, a niedostosowanie się do nich może grozić nie tylko sankcjami finansowymi, ale także utratą reputacji i zaufania ze strony klientów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.