Planowanie w rozbudowie

Tekst otwarty nr 4/2007

Jaki jest stan planowania w małych i średnich przedsiębiorstwach? Diagnozę stawia M. Waniczek - menedżer Contrast Management-Consulting.

www.controlling-portal.org

O ile planowanie w dużych jednostkach wydaje się mieć solidną konstrukcję - nawet zbyt solidną, zważywszy na popularność koncepcji Better Budgeting i Beyond Budgeting, zmierzających do jej uproszczenia - o tyle w małych przedsiębiorstwach wciąż dominują struktury bez fundamentów. Zaledwie 42% małych jednostek ankietowanych przez Bank Austria Creditanstalt buduje system planowania w oparciu o strategię, natomiast co trzeci uważa inwestycję w budżetowanie za bezcelową.

Brak budżetowania jest efektem pójścia przez menedżerów „na skróty”. Podczas gdy od controllingu oczekuje się wzrostu zysku i poprawy ratingu, ignorowany jest związek tych celów z dobrą organizacją procesów zaopatrzenia, produkcji czy sprzedaży.

Punktem wyjścia zawsze musi być ocena popytu zgłaszanego przez rynek oraz ustalanie kosztów i wyników wraz z przypisaniem odpowiedzialności za nie poszczególnym komórkom organizacyjnym. Po drugie, budżetowanie ma umożliwiać ustalenie przepływów pieniężnych - najważniejszych z punktu widzenia sytuacji finansowej jednostki. Nie wolno jednak zapominać, iż są one efektem całości działań jednostki, których nie można oceniać wyłącznie kryteriami pieniężnymi. W końcu, trzeba myślami wybiegać daleko w przyszłość i objąć planowaniem inwestycje długoterminowe, z których wynika zapotrzebowanie na kapitał w najbliższych kilku latach.

Tylko przejście wszystkich wskazanych etapów spowoduje, iż decydujące o sukcesie organizacji czynniki staną się dostrzegalne, a menedżerowie będą w stanie wpływać na nie swoimi decyzjami.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.