Controlling i Rachunkowość Zarządcza 4/2007

i48.2007.004.000.jpg

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup pojedyncze wydanie

Artykuły

Tekst otwarty nr 4/2007

Bank Centralny

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Dane i prognozy ekonomiczne

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Spotkanie Koła Praktyków Controllingu Lublin

W dniach 12-13 kwietnia 2007 r. w Lublinie odbędzie się III spotkanie Koła Praktyków Controllingu Lublin. Tematem wiodącym spotkania będzie Activity Based Costing.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

IV Zlot użytkowników rozwiązań finansowych SAP

W dniach 15-16 lutego 2007 r. w Zakopanem odbył się IV Zlot użytkowników rozwiązań finansowych SAP. Organizatorem Zlotu była firma SAP Polska, a grono partnerów stanowili: BCC, Eurosoft, ICON Consulting Group, IBM, IDS Scheer, IMG, LST, PriceWaterhouseCoopers, PWPW IT. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął miesięcznik „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Project Management ‑ profesjonalizm w zarządzaniu

Zarządzanie projektami w krajach najwyżej rozwiniętych jest szeroko stosowane. W Polsce nie jest ono jeszcze tak powszechne. Proszę o przedstawienie samej idei Project Management.

Czytaj więcej
nr 4/2007

Zasady oceny centrów odpowiedzialności

Dla kształtowania i sprawowania kontroli kluczowe znaczenie ma sposób organizacji przedsiębiorstwa. Ważna jest przy tym kwestia centralizacji lub decentralizacji, a także wyodrębnienia centrów odpowiedzialności. Wiele przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie struktury zdecentralizowanej, co może usprawnić zarządzanie podmiotem. Konieczne jest opracowanie odpowiedniego systemu kontroli (przede wszystkim...

Czytaj więcej
nr 4/2007

Zastosowanie liczb rozmytych w Time Driven ABC

Obecnie podejmuje się wiele prób stosowania logiki rozmytej w zarządzaniu, w zakresie wielokryterialnego podejmowania decyzji w warunkach niepewności, finansach i rachunkowości zarządczej. Wytyczają one nowy kierunek zmian w koncepcji zarządzania. W niniejszym opracowaniu zaproponujemy zastosowanie podejścia rozmytego w rachunku kosztów, a konkretnie w najnowszej jego odmianie - rachunku kosztów działań...

Czytaj więcej
nr 4/2007

Odgórne planowanie przychodów według produktów

Klasyfikacja produktów według modelu BCG zazwyczaj odnosi się do przychodów całkowitych. Na tej podstawie planuje się pożądaną strukturę przychodów w skali ogólnej. Następnym krokiem planowania przychodów jest opracowanie szczegółowych budżetów sprzedaży dla poszczególnych produktów w układach: czasu sprzedaży, regionów sprzedaży oraz grup docelowych nabywców.

Czytaj więcej
nr 4/2007

Zagrożenia wynikające ze stosowania tradycyjnej kalkulacji kosztów produktów

Duży wpływ na proces kalkulacji ma stopień wykorzystanych zdolności produkcyjnych. Wymagane przez ustawę o rachunkowości podejście do kalkulacji tzw. technicznego kosztu wytworzenia zakłada, że nie uwzględnia się w kosztach wytworzenia niewykorzystanych zdolności produkcyjnych. Jest to szczególnie istotne podczas interpretacji i podejmowania decyzji dotyczących rentowności produktów i na tej podstawie...

Czytaj więcej
nr 4/2007

Outsourcing IT po prostu się opłaca

Studium przypadku: Doświadczenia firmy Scanclimber wskazują, że outsourcing w obszarze IT może tworzyć realną przewagę konkurencyjną. Sztuka polega na rzetelnej kalkulacji kosztów usług i jasnej definicji odpowiedzialności dostawcy usług outsourcingu.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Controller na aukcji

W jaki sposób efektywnie zaopatrywać się na aukcjach internetowych? Radzi T. Germer z Institut für Managementinnovationen (IMI).

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Planowanie w rozbudowie

Jaki jest stan planowania w małych i średnich przedsiębiorstwach? Diagnozę stawia M. Waniczek - menedżer Contrast Management-Consulting.

Czytaj więcej
nr 4/2007

Wpływ stosowanej metody wdrożenia rachunku kosztów działań na zakres uzyskiwanych informacji

Model rachunku kosztów działań nie stanowi samodzielnego systemu zarządzania. Dostarcza jedynie niezbędnej przejrzystości w systemie konsumpcji i przepływu kosztów w przedsiębiorstwie. Zakres oraz jakość podstawowej informacji finansowej i niefinansowej uzyskiwanej w efekcie wdrożenia określonego modelu rachunku kosztów determinuje późniejsze możliwości jej wykorzystania.

Czytaj więcej
nr 4/2007

BI+, czyli controlling procesów

Controlling procesów jest kluczowym elementem wdrożenia Business Process Management. Umożliwia on osiągnięcie wzrostu efektywności operacyjnej organizacji. W niniejszym cyklu opracowań, na bazie praktycznych doświadczeń, przedstawiamy istotę controllingu procesów oraz metodę jego wdrożenia.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 4/2007

Informacja czy dekoracja

Jaki obraz sytuacji przedsiębiorstw prezentują controllerzy w raportach dla zarządów? Swoją opinię przedstawia specjalista od wizualizacji R. Hichert.

Czytaj więcej
nr 4/2007

Kryteria wyboru systemu informatycznego do budżetowania i controllingu

Problem: Moje pytanie dotyczy wyboru systemu informatycznego wspierającego budżetowanie i controlling. Mamy już opracowane dość solidne podstawy koncepcji biznesowej, teraz przyszedł czas na odpowiednie oprogramowanie. I tutaj pojawiają się pewne wątpliwości. Jakimi kryteriami wyboru się posługiwać?

Czytaj więcej
nr 4/2007

Jak identyfikować i klasyfikować działania w ramach rachunku kosztów działań

Problem: Wszyscy teoretycy w obszarze rachunku kosztów twierdzą, iż jednym z kluczowych problemów w ramach koncepcji rachunku kosztów działań jest identyfikowanie i definiowanie działań. Jednak w praktyce zdecydowanie łatwiej jest o tym mówić, niż wykonać. Jak zatem należy podchodzić do problemu wyspecyfikowania działań w ramach poszczególnych procesów i ich klasyfikacji? Jakie są doświadczenia w tym...

Czytaj więcej
nr 4/2007

Jak zbudować system motywacyjny dla centrum kosztów

Problem: Moje pytanie dotyczy zasad premiowania w centrach kosztów. Nie jest bowiem łatwo zmierzyć stopień współprzyczyniania się takich centrów do osiągnięcia zysku przedsiębiorstwa. Wiadomo, iż mogą to być mierniki pokazujące oszczędność kosztów w stosunku do planu, ale nie zawsze tak jest. Jak zatem zbudować skuteczny system dla centrów kosztów?

Czytaj więcej
nr 4/2007

Korzyści z wdrożenia controllingu i budżetowania

Problem: Jestem stałym czytelnikiem „Controllingu i Rachunkowości Zarządczej”. Czasopismo to dostarcza mi wielu praktycznych wskazówek odnośnie do systemu controllingu. Czy dysponują Państwo badaniami na temat korzyści, które odniosły przedsiębiorstwa z wdrożenia controllingu i budżetowania? Mam tu na myśli np. procent przychodów, spadek kosztów oraz inne wskaźniki ekonomiczno-finansowe w ankietowanej...

Czytaj więcej
nr 4/2007

Problemy związane ze stopą kapitalizacji

Problem: Mam następujące problemy związane ze stopą kapitalizacji. Wiadomo, że stopa kapitalizacji jest wyrażona w procentach. Jest to roczny dochód operacyjny netto nieruchomości podzielony przez jej cenę zakupu. Moją wątpliwość budzi to, czy kalkulując dochód z nieruchomości (czyli przychody minus koszty), w kosztach powinnam brać pod uwagę amortyzację?Problem: Moja wątpliwość wynika z tego, że kosztów...

Czytaj więcej
nr 4/2007

Jak optymalizować proces podejmowania decyzji

W opracowaniu tym prezentujemy propozycję tworzenia pulpitu menedżera od strony technicznej. Opisywany model zawiera zakładki dotyczące założeń budżetowych, informacje o wykonaniu planów, akcjach marketingowych, reklamacjach i danych adresowych oddziałów przykładowego przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
nr 4/2007

Wymagania wobec profesjonalistów controllingu

Controlling w przedsiębiorstwie wspomaga zarządzanie na każdym szczeblu. Jakie więc cechy powinni posiadać profesjonaliści controllingu? Jakie predyspozycje pracowników controllingu mają wpływ na jakość zarządzania, a tym samym na wartość przedsiębiorstwa?

Czytaj więcej

Reklama