Controller na aukcji

Tekst otwarty nr 4/2007

W jaki sposób efektywnie zaopatrywać się na aukcjach internetowych? Radzi T. Germer z Institut für Managementinnovationen (IMI).

www.navardo.com

Internetowe aukcje kojarzą się z pchlim targiem, na którym nie tylko można kupić lub sprzedać wszystko, ale też przeżyć dreszczyk emocji związany z licytacją. Okazuje się, iż są one także źródłem zaopatrzenia blisko połowy dużych przedsiębiorstw.

Badania IMI pokazują, iż niełatwo zachować zimną krew podczas „gorących” aukcji. Podejmowanie intuicyjnych decyzji, utrudnione rozpoznanie konkurencyjnych ofert, a także brak możliwości wykorzystania technik negocjacyjnych to czynniki, które sprawiają, że na elektronicznym przetargu można równie łatwo zarobić, jak i stracić. Zapewnienie efektywności internetowych zakupów stanowi zatem kolejne wyzwanie dla controllingu.

Podstawowe zadania controllera to wybór formy aukcji i określenie strategii cenowej jeszcze przed rozpoczęciem przetargu. Przy zakupach na dużą skalę korzystniejsze może być otwarcie tzw. aukcji holenderskiej, w której licytacja przebiega „w dół” do momentu ustalenia najniższej ceny sprzedaży akceptowanej przez oferentów. Co więcej, jeśli sprzedawcy uzyskują jedynie informacje o pozycji ich oferty w rankingu, a nie o aktualnie wiodącej cenie, istnieje szansa na jeszcze korzystniejszy zakup.

Kluczową decyzją związaną z aukcją jest określenie docelowej i maksymalnej ceny zakupu na podstawie analizy różnorodnych ofert rynkowych. W przypadku nabywania sprzętu i urządzeń należy uwzględniać całkowity koszt ich posiadania (TCO), ponieważ nie sama kwota płacona sprzedawcy, ale koszty utrzymania w całym okresie użytkowania zdecydują o opłacalności zakupu.

W końcu istotne jest zapewnienie dobrej reputacji aukcji. Przejrzysta informacja o wynikach i promocja nowych przetargów wśród oferentów sprzyjają długofalowemu obniżeniu kosztów zaopatrzenia.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.