Problem: Jednym z warunków prawidłowego funkcjonowania komórki controllingu jest dobór odpowiednich kryteriów stanowiących podstawę dokonywanych przez tę komórkę ocen i analiz. Kluczową rolę wśród tych kryteriów odgrywa przyjęty przez przedsiębiorstwo na dany rok obrotowy plan działalności, w tym zwłaszcza zawarte w tym planie wskaźniki ekonomiczno-finansowe. Ta szczególna rola tego kryterium wynika stąd, że dotyczy ono każdego bez wyjątku podmiotu gospodarczego, bez względu na jego wielkość, przynależność branżową, formę organizacyjno-prawną itd. Inaczej mówiąc, jest to kryterium o charakterze uniwersalnym. Od razu jednak pojawia się tu bardzo istotny dla komórek controllingu problem polegający na tym, iż wiele podmiotów gospodarczych nie sporządza rocznych planów działalności, co siłą rzeczy utrudnia czy wręcz uniemożliwia prowadzenie przez tę komórkę odpowiednich badań i analiz. Dotyczy to również tych przypadków, w których formalnie plan działalności jest opracowywany, tyle tylko, że zawarte w nim wskaźniki przyjmowane są w sposób całkowicie dowolny („z sufitu”) i w związku z tym jakiekolwiek oceny stopnia realizacji takiego pseudoplanu są właściwie bezprzedmiotowe. Nasuwają się w związku z tym fundamentalne pytania: Czy taki stan (brak planu czy też opracowywanie planów o niskim stopniu wiarygodności) stanowi poważne uchybienie świadczące o słabościach występujących w działalności przedsiębiorstwa? Czy kwestia ta w ostatecznym rachunku jest mało istotna i można spokojnie nad nią przejść do porządku dziennego?

Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.