Płać za wyniki

Tekst otwarty nr 9/2006

Czy rozpoczyna się era wynagradzania lekarzy za efekty? Doświadczeniami (amerykańskimi, na razie) dzieli się K.H. Fuller – menedżer ds. produktów analitycznych w McKesson Health Solutions.

http://health-care-it.advanceweb.com

Większość ekspertów sądzi, że lekarze staną się grupą zawodową zorientowaną na wyniki, gdy ich wynagrodzenie zostanie uzależnione od efektów pracy. Zbliża się już moment, gdy przeczucia mogą zostać poparte danymi o opłacalności takich rozwiązań, dzięki uruchomieniu pierwszej ogólnokrajowej bazy danych o systemach wynagrodzeń bazujących na zasadzie „płać za wyniki” (P4P).

Zanim systemy P4P staną się powszechnie obowiązującym standardem, warto pamiętać o trzech problemach.

Pierwszym jest dobór mierników efektów pracy lekarzy. Wielkości te muszą odzwierciedlać charakter usług medycznych. Muszą bazować na udokumentowanych informacjach oraz ukazywać obraz pracy placówek opieki zdrowotnej z różnych perspektyw – nie tylko finansowej! Pomiar jakości pracy, efektywności wykorzystania zasobów, satysfakcji pacjentów czy nakładów na informatyzację, to dobre przykłady spojrzenia holistycznego. Mierniki nie mogą być też „defensywne” – ograniczenie kosztów to tylko jedna strona, drugą jest poprawa jakości usług.

System P4P ma szanse powodzenia, gdy zostanie zaakceptowany przez środowisko medyczne. Istotne jest zatem zaangażowanie lekarzy w tworzenie założeń systemu, aby właściwie odzwierciedlały charakter ich pracy i oferowały bodźce, które skłonią ich do działania zorientowanego na wyniki.

Nie wolno zapominać, iż nie da się wzmocnić motywacji zmieniając jedynie zasady dystrybucji wynagrodzeń lekarzy. Oszacowanie przyszłych oszczędności i włączenie ich do puli potencjalnych korzyści to rozwiązanie znacznie bardziej skuteczne.

Zobacz również

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

CGMA Business Model Framework, czyli nowoczesne podejście do modelu biznesowego

Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorstwa powinna być maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy w długim okresie. Osiągnięcie tego jest możliwe pod warunkiem, że organizacja właściwie definiuje oraz spełnia potrzeby i oczekiwania swoich klientów oraz innych interesariuszy. W tym celu firma powinna rozumieć, w jaki sposób kreuje i dostarcza wartość klientowi, czyli innymi słowy musi mieć świadomość, jak działa jej model biznesowy. W tym momencie warto przyjrzeć się Business Model Framework, czyli modelowi, który został opracowany i zaproponowany w 2016 roku przez CIMA (the Chartered Institute of Management Accountants) jako odpowiedź na wyzwania nowoczesnego świata i potrzeby organizacji.

Czytaj więcej

Controlling personalny w dobie pandemii, wojen i kryzysów

Controlling personalny w dobie pandemii, wojen i kryzysów

Ludzie, najważniejszy zasób organizacji, ludzie – potencjał, wiedza, umiejętności, kompetencje i klasyfikacje. Zarządzanie ludźmi to stosowanie metod, narzędzi i technik kierowania tym zasobem, a controlling personalny to koncepcja sterowania zarządzaniem ludźmi. Czy współcześnie, a może przyszłościowo controlling personalny będzie ewoluował? Z pewnością tak. Controlling personalny będzie mocno spersonalizowany, ukierunkowany na jednego człowieka. Będzie to całościowa wizja człowieka, cura personalis, talent i potencjał. Wiedza i mądrość – wielkość jednostki – a przez to wielkość przedsiębiorstwa!

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.