Jak w obliczu pandemii podejść do planowania łańcucha dostaw? Jak wzmocnić, udrożnić i skrócić lead time oraz odbudować przerwane łańcuchy dostaw? Czym są silniki transportowe i w jaki sposób redukują ryzyko w łańcuchu dostaw?

Optymalizacja łańcucha dostaw w dobie COVID-19

Zarządzanie łańcuchem dostaw to główne wyzwanie logistyki. Wymagający i ważny aspekt w całym procesie. Dotychczas działało to tak: sprzedaż składała nierealne obietnice, łańcuch dostaw agresywnie redukował zapasy, produkcja walczyła o ciągły wzrost wyśrubowanych KPI’ów, zaopatrzeniowcy drenowali dostawców w celu obniżenia cen zakupu... Następnie wszedł model omnichannel, który dodatkowo skomplikował sprawę i utrudnił zrozumienie słowa „magazyn” i „standardowa dystrybucji produktów”, kiedy okazało się, że poszczególne punkty sklepowe mogą być lokalnymi magazynami. W i tak zawiłej sytuacji wraz z początkiem roku wybuchła pandemia COVID-19. Jak dziś podejść do planowania łańcucha dostaw?

Łańcuch dostaw — opis sytuacji pocovidowej

Nowa pandemiczna rzeczywistość znacząco wpłynęła na zmianę postrzegania łańcuchów dostaw. W kontekście zatrzymania gospodarki uruchomiły się nowe mechanizmy. Zaczęto skupiać uwagę nie na samej optymalizacji kosztowej lub czasowej supply chain, ale na takim udrożnieniu procesów, które pozwolą w ogóle funkcjonować i transportować w ramach łańcucha dostaw. Wiele łańcuchów dostaw w wyniku odgórnych decyzji zostało przerwanych, co nawet po ponownym otwarciu pociągnęło za sobą lawinę konsekwencji.

Konsekwencjami ostatnich wydarzeń w obszarze zerwania łańcucha dostaw są:

  • skrócenie cyklu planowania,
  • zwiększenie znaczenia zapasów, podniesienie ich stanów, ograniczanie modelu „just in time”,
  • wzmocnienie planów dla alternatywnych dostawców na wypadek braku surowców,
  • skrócenie procesów decyzyjnych w organizacjach,
  • skrócenie lead time supply chain, czyli procesu od zamówienia do dostarczenia na nasz magazyn lub do odbiorcy końcowego naszych produktów.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.