Jak w obliczu pandemii podejść do planowania łańcucha dostaw? Jak wzmocnić, udrożnić i skrócić lead time oraz odbudować przerwane łańcuchy dostaw? Czym są silniki transportowe i w jaki sposób redukują ryzyko w łańcuchu dostaw?

Optymalizacja łańcucha dostaw w dobie COVID-19

Zarządzanie łańcuchem dostaw to główne wyzwanie logistyki. Wymagający i ważny aspekt w całym procesie. Dotychczas działało to tak: sprzedaż składała nierealne obietnice, łańcuch dostaw agresywnie redukował zapasy, produkcja walczyła o ciągły wzrost wyśrubowanych KPI’ów, zaopatrzeniowcy drenowali dostawców w celu obniżenia cen zakupu... Następnie wszedł model omnichannel, który dodatkowo skomplikował sprawę i utrudnił zrozumienie słowa „magazyn” i „standardowa dystrybucji produktów”, kiedy okazało się, że poszczególne punkty sklepowe mogą być lokalnymi magazynami. W i tak zawiłej sytuacji wraz z początkiem roku wybuchła pandemia COVID-19. Jak dziś podejść do planowania łańcucha dostaw?

Łańcuch dostaw — opis sytuacji pocovidowej

Nowa pandemiczna rzeczywistość znacząco wpłynęła na zmianę postrzegania łańcuchów dostaw. W kontekście zatrzymania gospodarki uruchomiły się nowe mechanizmy. Zaczęto skupiać uwagę nie na samej optymalizacji kosztowej lub czasowej supply chain, ale na takim udrożnieniu procesów, które pozwolą w ogóle funkcjonować i transportować w ramach łańcucha dostaw. Wiele łańcuchów dostaw w wyniku odgórnych decyzji zostało przerwanych, co nawet po ponownym otwarciu pociągnęło za sobą lawinę konsekwencji.

Konsekwencjami ostatnich wydarzeń w obszarze zerwania łańcucha dostaw są:

  • skrócenie cyklu planowania,
  • zwiększenie znaczenia zapasów, podniesienie ich stanów, ograniczanie modelu „just in time”,
  • wzmocnienie planów dla alternatywnych dostawców na wypadek braku surowców,
  • skrócenie procesów decyzyjnych w organizacjach,
  • skrócenie lead time supply chain, czyli procesu od zamówienia do dostarczenia na nasz magazyn lub do odbiorcy końcowego naszych produktów.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Dynamiczny model zintegrowany

Dynamiczny model zintegrowany

Dynamiczny model zintegrowany (ang. Integrated Dynamic Performance Measurement System) opracowany został przez Bititciego, Carriego i McDevitta1, przy współpracy z Missouri Plant of Square D Company. Koncentruje się on na wzroście konkurencyjności produkcji w drodze przezwyciężenia ograniczeń, jakimi obarczone są istniejące systemy zintegrowanego pomiaru wyników (obejmujących np. brak podejścia dynamicznego uwzględniającego systematyczną weryfikację kluczowych obszarów przedsiębiorstwa, brak akcentowania znaczenia czasu jako strategicznej miary działania, brak orientacji na przyszłość, brak konkretyzacji celów niezbędnych do realizacji w określonym horyzoncie czasowym, nieuwzględnianie podejścia procesowego umożliwiającego rozwój, oparcie na monitoringu i controllingu, zamiast na doskonaleniu organizacji).

Czytaj więcej

Nowe czasy, nowa oferta wartości

Nowe czasy, nowa oferta wartości

Czym jest oferta wartości i dlaczego czasami należy ją zmienić? Jak dokonać trafnej analizy obecnej oferty wartości? Jak znaleźć swoją unikalną wartość dla klienta?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama