„Kiedyś to zrealizuję, zrobię, kiedyś to osiągnę”. „Zacznę od pierwszego, od poniedziałku, od nowego roku, od wiosny”. Kiedyś!!! Często zwlekamy z wykonaniem jakiejś czynności, konkretnego projektu. Brak nam czegoś, co dałoby impuls do działania. Niejednokrotnie stawiamy warunki, które oddalają nas od celu czy marzenia. Brakuje nam woli, wiary, siły. Brakuje nam motywacji i motywatora! Motywacja to stan gotowości do podjęcia działania, osiągnięcia celu – potrzeby, pragnienie zaś wyznacza kierunek. W procesie motywacyjnym nasze działania powinny być tak ukierunkowane, aby osiągnąć wymarzony cel, zrealizować konkretne zadanie.
Motywator to bodziec.

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Czym jest motywacja, dlaczego motywatory są takie ważne? Zrozumienie motywacji jest ważne w wielu dziedzinach życia. Znajomość czynników motywujących i manipulowanie nimi jest wykorzystywane w marketingu i innych aspektach psychologii przemysłowej. Motywacja obejmuje siły biologiczne, emocjonalne, społeczne i poznawcze, które aktywują zachowanie. Jest siłą napędową ludzkich działań. Motywacja jest zmienna w czasie i przestrzeni u każdego człowieka. Proces motywacji zaczyna się od zwrócenia szczególnej uwagi na indywidualne potrzeby pracowników. Na różnym etapie rozwoju te potrzeby są inne, zwykle mocno zróżnicowane, skorelowane z fazami rozwoju samego pracownika, tj.:

( 1 ) Etap I – Entuzjastyczny debiutant – R1

( 2 ) Etap II – Rozczarowany adept – R2

( 3 ) Etap III – Kompetentny, ostrożny praktyk – R3

( 4 ) Etap IV – Samodzielny ekspert – R4

Fazy rozwoju pracownika zaprezentowano na rysunku 1.

Motywowanie może być rozumiane jako wspieranie pracownika na poszczególnych etapach jego rozwoju. Zrozumienie motywacji może pomóc poprawić wydajność ludzi, gdy pracują nad celami, pomóc pracownikom podjąć nowe działania. Pozwala ludziom poczuć większą kontrolę nad swoim życiem oraz poprawia ogólne samopoczucie i poczucie szczęścia. Motywowanie jako wsparcie pracownika na poszczególnych etapach jego rozwoju przedstawiono na rysunku 2.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Projektowanie zorientowane na klienta ‑ czym jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

Projektowanie zorientowane na klienta - czym jest i jakie korzyści przynosi dla biznesu?

Dlaczego projektowanie produktów i usług pod kątem użytkownika jest tak ważne? Ponieważ pozwala kształtować pozytywne doświadczenia klienta, a docelowo sprawić, że stanie się on ambasadorem firmy, przyciągającym do niej kolejnych nabywców. Nic więc dziwnego, że realizacji tego projektu podejmują się obecnie nie tylko duże korporacje, lecz również małe, lokalne biznesy. O czym pamiętać, projektując produkt lub usługę? Z jakich narzędzi i metod warto skorzystać? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w artykule.

Czytaj więcej

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Zarządzanie operacyjne przez jakość w gospodarce sieciowej

Jakość, jak wiele ma definicji, jak różnie jest klasyfikowana. O jakość możemy się pokłócić – gdyż subiektywnie ją określamy. Dla jednych jakość się liczy, dla innych nie ma znaczenia. Jakość w przedsiębiorstwie, w zespole, w pracy – odzwierciedla pewną wartość, a wartość ta podlega wycenie. Czy wszystko możemy wycenić w mierniku pieniężnym? Czym jest więc jakość w sieciowej gospodarce?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.