Mniej znaczy więcej

Tekst otwarty nr 1/2006

Czy miesięczne raporty zarządcze należy odchudzić? Zmiany w sprawozdawczości wewnętrznej obserwuje Ben McLannahan – komentator „CFO Europe” i „The Economist”.

www.cfo.com

Gdy Frans Spaargaren objął posadę dyrektora finansowego szwajcarskiego koncernu Gemplus, zorientował się szybko, że menedżerowie tej organizacji toną w zalewie informacji. Analitycy finansowi co miesiąc zadrukowywali całe ryzy papieru oraz przygotowywali naszpikowane danymi prezentacje, spodziewając się, że zarząd wychwyci kluczowe dla działalności jednostki wielkości.

Po analizie systemu sprawozdawczości wewnętrznej, eliminacji zbędnych danych i wybraniu kluczowych mierników z opasłego tomu pozostała cienka broszura zawierająca wyłącznie najistotniejsze informacje, liczne wizualizacje i odchylenia drukowane czerwonym i zielonym atramentem. Raport objął także dane niefinansowe oraz informacje o projektach realizowanych przez całą grupę kapitałową. Ale plany Spaargarena na tym się nie kończyły. Postanowił stworzyć interaktywny system raportowania, przekształcając księgę główną w hurtownię danych. W ten sposób menedżerowie mogliby tworzyć elastyczne raporty i poświęcić więcej czasu na planowanie działań organizacji. Zmniejszenie ilości danych sprawiłoby ponadto, iż raporty stałyby się bardziej czytelne także dla pracowników spoza obszaru finansowego.

Wielu menedżerów podziela tę wizję sprawozdawczości wewnętrznej, wdraża systemy analiz biznesowych (BI) czy narzędzia zarządzania procesami (BPM). Zaskakujące jest jednak to, iż często zaimplementowane systemy faktycznie nie wspierają procesu decyzyjnego.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.