Mniej znaczy więcej

Tekst otwarty nr 1/2006

Czy miesięczne raporty zarządcze należy odchudzić? Zmiany w sprawozdawczości wewnętrznej obserwuje Ben McLannahan – komentator „CFO Europe” i „The Economist”.

www.cfo.com

Gdy Frans Spaargaren objął posadę dyrektora finansowego szwajcarskiego koncernu Gemplus, zorientował się szybko, że menedżerowie tej organizacji toną w zalewie informacji. Analitycy finansowi co miesiąc zadrukowywali całe ryzy papieru oraz przygotowywali naszpikowane danymi prezentacje, spodziewając się, że zarząd wychwyci kluczowe dla działalności jednostki wielkości.

Po analizie systemu sprawozdawczości wewnętrznej, eliminacji zbędnych danych i wybraniu kluczowych mierników z opasłego tomu pozostała cienka broszura zawierająca wyłącznie najistotniejsze informacje, liczne wizualizacje i odchylenia drukowane czerwonym i zielonym atramentem. Raport objął także dane niefinansowe oraz informacje o projektach realizowanych przez całą grupę kapitałową. Ale plany Spaargarena na tym się nie kończyły. Postanowił stworzyć interaktywny system raportowania, przekształcając księgę główną w hurtownię danych. W ten sposób menedżerowie mogliby tworzyć elastyczne raporty i poświęcić więcej czasu na planowanie działań organizacji. Zmniejszenie ilości danych sprawiłoby ponadto, iż raporty stałyby się bardziej czytelne także dla pracowników spoza obszaru finansowego.

Wielu menedżerów podziela tę wizję sprawozdawczości wewnętrznej, wdraża systemy analiz biznesowych (BI) czy narzędzia zarządzania procesami (BPM). Zaskakujące jest jednak to, iż często zaimplementowane systemy faktycznie nie wspierają procesu decyzyjnego.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.