Liczy się równowaga

Tekst otwarty nr 3/2006

Jak zaprojektować Zrównoważoną Kartę Wyników? Doświadczenia 150 instytucji komentują Raef Lawson, William Stratton i Toby Hatch.

www.managementmag.com

Wdrażanie Zrównoważonej Karty Wyników wymaga ujęcia efektów działalności jednostki w formie spójnego zestawu mierzalnych wielkości. Konieczne jest ustalenie liczby mierników, proporcji między wymiarami Karty, zasad jej aktualizacji, a także powiązanie BSC z systemem motywacyjnym i procedurą wyznaczania celów organizacji.

Ile mierników powinna ujmować Karta? Zwykle organizacje śledzą mniej niż 50 wielkości. Zdarza się także, że monitorowane jest nawet 500 mierników, ale tylko 10% trafia do BSC. Ważnym zadaniem jest opracowanie układu Karty dla naczelnego kierownictwa. Okazuje się, iż do podjęcia trafnych decyzji, niektórym zarządzającym wystarczy tylko 5 mierników!

Jak zbilansować BSC? Większość organizacji preferuje równowagę między wielkościami finansowymi i niefinansowymi. Największe korzyści osiągają te jednostki, w których mierniki finansowe stanowią 25–50% miar Karty.

Ujęcie efektów pracy poszczególnych pracowników w BSC powinno ułatwić powiązania celów osobistych z celami przedsiębiorstwa. Jednak około 15% przedsiębiorstw nie odnotowuje wzrostu zaangażowania pracowników w realizację celów organizacji!

Aby Zrównoważona Karta Wyników faktycznie wspierała wdrażanie strategii, konieczne jest dostosowywanie jej do zmieniających się warunków działalności. Należy opracować mechanizm wprowadzania i usuwania mierników z Karty, do czego jednak trudno przekonać wielu menedżerów.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.