Kryzys zaufania

Tekst otwarty nr 1/2008

Jak zarabiać w coraz bardziej sceptycznym środowisku biznesowym? Radzi D. Murray - dyrektor finansowy Longview Solutions.

www.longview.com

Od czasu Enronu zaledwie kilka przedsiębiorstw nadużyło zaufania swoich udziałowców, mimo to rynek stał się nieufny jak nigdy dotąd. Badania prowadzone przez New York Times, CBS, Instytut Gallupa czy Ipsos-Reid pokazały, iż 2/3 inwestorów amerykańskich uważa menedżerów za ludzi nieuczciwych, a połowa Kanadyjczyków sądzi, iż przekłamywanie informacji księgowych jest w przedsiębiorstwach na porządku dziennym. Nawet sami menedżerowie, choć wierzą w lojalność swoich pracowników, w 50% przypadków sądzą, iż w innych firmach dochodzi do działań na szkodę inwestorów.

W postenronowskiej gospodarce skutki utraty reputacji są nieodwracalne, z drugiej jednak strony, przedsiębiorstwa prowadzące otwartą politykę informacyjną są cenione przez inwestorów, klientów i pracowników nawet bardziej, niż uzasadniałyby to ich wyniki finansowe.

Aby sprostać oczekiwaniom informacyjnym interesariuszy, organizacje muszą zadbać o jasność i precyzję przekazu informacji finansowych. Oznacza to, iż akcjonariusze muszą nie tylko odebrać, ale i właściwie zrozumieć sygnały o pojawiających się możliwościach i ograniczeniach w funkcjonowaniu jednostki. Należy unikać wąsko zorientowanych komunikatów, wskazując każdorazowo na kontekst interpretacji wielkości finansowych. Przedsiębiorstwa muszą także dotrzeć do zainteresowanych bezpośrednio, aby uniknąć medialnych rewelacji na temat swojej sytuacji finansowej. Kluczem do sukcesu jest również właściwa ilość i częstotliwość przekazywanych wiadomości. Zarówno bowiem ich niedobór, jak i nadmiar rodzą spekulacje, które natychmiast znajdują odbicie w notowaniach giełdowych.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.