Controlling i Rachunkowość Zarządcza 1/2008

i48.2008.001.000.jpg

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup pojedyncze wydanie

Artykuły

Tekst otwarty nr 1/2008

Dane i prognozy ekonomiczne

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

VI Forum użytkowników systemów wspomagania zarządzania

W dniach 10-11 stycznia 2008 r. w Toruniu firma Solemis Group S.A. zorganizuje VI Forum użytkowników systemów wspomagających zarządzanie. W wydarzeniu tym weźmie udział ok. 80 przedstawicieli firm korzystających z rozwiązań dostarczanych przez firmę Solemis oraz jej partnerów wdrożeniowych. W tych dniach w Toruniu wystąpią światowe autorytety w dziedzinie zarządzania i controllingu:

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Konkurs "Controller Roku 2007" rozstrzygnięty

W dniach 29-30 listopada 2007 r. w warszawskim hotelu Novotel odbyło się Forum Praktyków Controllingu „Warsztat pracy controllera od kuchni”. Spotkanie doświadczonych controllerów zostało przygotowane przez Grupę Wydawniczą INFOR S.A., aby wyłonić tego „najlepszego z najlepszych”, czyli Controllera Roku 2007. W organizację Konkursu zostały zaangażowane dwie struktury INFOR-u - Centrum Edukacji Infor...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

I Ogólnopolski Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów

W dniu 10 listopada 2007 r. w Poznaniu odbył się I Ogólnopolski Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów „Controlling Intelligence Adventure”. Tematem wiodącym Kongresu był „Controller - partner managementu”.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Bank Centralny

Czytaj więcej
nr 1/2008

Controlling projektów w organizacji klienta

Z niedoskonałym planem w ręku nadal można panować nad projektami i procesami jednocześnie. Tak można zdefiniować cel istnienia controllingu projektów w organizacji klienta. Niniejsze opracowanie stanowi próbę odpowiedzi na pytania postawione w części pierwszej cyklu (numer 12/2007).

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Controlling w pytaniach i odpowiedziach: praktyczne narzędzia dla controllera

Książka ta to zbiór krótkich, praktycznych porad z obszaru controllingu, budżetowania, rachunkowości zarządczej i zarządzania finansami. Kierowana jest przede wszystkim do kierowników i specjalistów z działów controllingu, analityków finansowych, dyrektorów finansowych oraz głównych i samodzielnych księgowych z dużych i średnich przedsiębiorstw.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Odkrywanie prawdy o zyskach: teoria i praktyka systemów ABC/M

W niniejszej książce skoncentrowano się na kosztowej części równania zysku, pokazując jak z wykorzystaniem koncepcji rachunku kosztów działań (Activity Based Costing/Management) menedżerowie mogą odkrywać prawdę o zyskach i kształtować zyskowność swoich przedsiębiorstw.

Czytaj więcej
nr 1/2008

Koszty niewykorzystanych mocy produkcyjnych a rentowność produktów

Rentowność produktów jest jedną z podstawowych kategorii wykorzystywanych przez kierownictwo przedsiębiorstwa. Często stanowi ona podstawę najważniejszych decyzji dotyczących jego dalszych losów. O ile w określeniu rzeczywistej ceny sprzedawanego produktu nie ma problemu, o tyle obliczenie wiarygodnego kosztu wytworzenia może okazać się czynnością dość skomplikowaną.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Kryzys zaufania

Jak zarabiać w coraz bardziej sceptycznym środowisku biznesowym? Radzi D. Murray - dyrektor finansowy Longview Solutions.

Czytaj więcej
nr 1/2008

Wdrożenie controllingu z wykorzystaniem Strategicznej Karty Wyników

Studium przypadku: Model biznesu jest platformą do zaprojektowania, opracowania i wdrożenia skutecznych, a także efektywnych strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa na rynku. Takim tropem podążyła Grupa Hoteli Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przyjmując założenie, że określenie właściwych instrumentów konkurowania przy maksymalnym wykorzystaniu potencjału firmy będzie stanowić jej kluczowy czynnik...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Najsłabsze ogniwo

Jak monitorować realizację strategii zaopatrzenia? Porady udzielają W. L. Werner i P. Hutzler - konsultanci do spraw zarządzania w łańcuchu dostaw.

Czytaj więcej
nr 1/2008

Zarządzanie działaniami w praktyce

Wzrost efektywności działań jest dla większości przedsiębiorstw oczywistym wymogiem konkurencyjności. Poprawa wyników jest pochodną dobrej organizacji procesów i efektywnej realizacji składających się na nie działań. Podstawowe trudności w ocenie efektywności pracy wynikają z dużej ilości działań i dokumentów związanych z dokumentowaniem pracy. Sposobem na pokonanie tych trudności może być prezentowanie...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2008

Ukryte bogactwo

Dlaczego przedsiębiorstwa powinny być zainteresowane wyceną kapitału intelektualnego? Argumenty przedstawia R. Frank - prezes niemieckiego stowarzyszenia analityków finansowych (DVFA).

Czytaj więcej
nr 1/2008

Powiązanie systemu planowania z systemem oceny pracy

Studium przypadku: W celu lepszego zrozumienia założeń systemu oceny pracy opisanych w numerze 11/2007 „Controllingu i Rachunkowości Zarządczej”, w niniejszym opracowaniu zostanie przedstawione jego praktyczne zastosowanie w Oddziale Dystrybucji Gazu w Olsztynie. Opisany system oceny pracy dotyczy pierwszego etapu prac wdrożeniowych, w którym tworzenie planów operacyjnych poprzez wyszczególnione ośrodki...

Czytaj więcej
nr 1/2008

Zasady rozliczania kosztów małej poligrafii

MPK to powinno obejmować wszystkie koszty związane z posiadaniem i eksploatacją małych kserokopiarek znajdujących się w różnych działach. Koszty tych urządzeń powinny być wydzielone z MPK poszczególnych działów z następujących powodów:

Czytaj więcej
nr 1/2008

Rachunek kosztów działań w przedsiębiorstwie produkcyjno-usługowym

Studium przypadku: W tradycyjnych systemach rachunku kosztów koszty pośrednie traktuje się jako koszty wspólne produktów. Część z nich jest rozliczana za pomocą niedoskonałych kluczy podziałowych na poszczególne produkty. Reszta jest odnoszona bezpośrednio na wynik finansowy. Nie odzwierciedla to rzeczywistych kosztów produktów. Jest to przesłanką dla zastanowienia się nad zastosowaniem takiego modelu...

Czytaj więcej
nr 1/2008

Pomiar efektywności pracy pracowników bezpośrednio produkcyjnych

Problem: Czy spotkali się Państwo ze sprawdzającymi się w praktyce wskaźnikami pomiaru efektywności pracy pracowników bezpośrednio produkcyjnych w firmie zajmującej się utrzymaniem (eksploatacją) sieci elektroenergetycznej? Szukam odpowiednich metod pomiaru wzrostu efektywności pracy elektromonterów.

Czytaj więcej
nr 1/2008

Połączenie MIS z systemem wynagrodzeń

Problem: Dziękuję za udzielone porady odnośnie do systemów informacji zarządczej MIS. Mam jeszcze dwa pytania szczegółowe dotyczące tego zagadnienia. Jak na bazie takiego systemu można skonstruować efektywnie działający system premiowania lub nagradzania pracowników? Proszę o przykłady konkretnych wskaźników np. dla osób odpowiedzialnych w firmie za sprzedaż.

Czytaj więcej
nr 1/2008

Jak właściwie prowadzić analizę sprzedaży

Problem: Mamy spore kłopoty z prowadzeniem analizy sprzedaży w naszym przedsiębiorstwie. Generalnie mam wrażenie, iż jest to trochę ta przysłowiowa „sztuka dla sztuki”. Cały ten proces sprowadza się do zestawienia danych liczbowych ilości oraz wartości sprzedaży w układzie plan versus realizacja. Jeżeli mieszczą się one w „widełkach”, wszystko jest ok, ale gdy plan nie jest realizowany, kończy się...

Czytaj więcej
nr 1/2008

Audyt systemu controllingu w obszarze zakładowego planu kont

Problem: Wiem, że jakiś czas temu był jakiś większy artykuł na łamach „Controllingu i Rachunkowości Zarządczej” z zakresu przeprowadzania audytu systemu controllingu. Były tam zawarte wszystkie niezbędne procedury. Moje pytanie jednak dotyczy pewnego szczegółu dotyczącego całej metodyki. Chodzi mi mianowicie o analizę poprawności konstrukcji i stosowania narzędzi controllingu w obszarze konstrukcji...

Czytaj więcej

Reklama