Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników. Jakie mierniki się najważniejsze? Jak odpowiednio podejść do ich definiowania?

KPI (Key Performance Indicators) to mierniki finansowe i niefinansowe, które służą do pomiaru stopnia realizacji celów przyjętych przez organizację. To właśnie KPI dostarczają nam informacji, gdzie jesteśmy i jak daleko od ustawionego celu się znajdujemy. Definiuje i kalibruje się je po to, by móc monitorować i odpowiednio szybko wprowadzać działania naprawcze zorientowane na konkretne perspektywy dla organizacji.

Wspomniane wyżej perspektywy są ściśle związane ze strategią firmy. Zależność tę można w uproszczony sposób przedstawić jak poniżej na Rysunku 1.

Przedsiębiorstwa, które proces definiowania strategii dla organizacji mają już za sobą, często w długoterminowej perspektywie podejmują decyzję o wdrożeniu Zrównoważonej Karty Wyników (BSC, Balanced Scorecard). Wymaga to od organizacji zdefiniowania zadań, które muszą zostać podjęte z uwzględnieniem czterech perspektyw (finansowej, klientów, procesów wewnętrznych oraz wzrostu i uczenia się). Tak zdefiniowane perspektywy można przenieść do arkusza BSC i uzupełnić je o mierniki i wielkości (KPI).

Biznesowa praktyka pokazuje, że nie tylko firmy wdrażające BSC podejmują trud definiowania KPI.

Każda firma, której zależy na monitorowaniu i szybkiej reakcji na odchylenia od założeń, w mniej lub bardziej profesjonalny sposób pracuje z KPI. Podobnie jest w branży Retail, w której powiedzenie „retail is detail” wydaje się fundamentalne, a efektem jest mnogość mierników.

Jakie są zatem główne cele implementacji KPI? Wydaje się, że można pokusić się o przedstawienie poniższego katalogu:

  • Monitorowanie wdrożenia BSC.
  • Dostarczenie miar dla obszarów zdefiniowanych przez controlling operacyjny (biznesowy) i finansowy.
  • Ocena stopnia realizacji celów krótko- i długoterminowych założonych dla organizacji.
  • Zapewnienie mierzalnych wskaźników, które staną się bazą dla oceny pracowników oraz istotnymi składowymi systemu premiowego.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Mikroekonomiczne determinanty struktury kapitału

Czytaj więcej

Przegląd systemów do zarządzania magazynem

Eksperci i praktycy oczekują, że dzięki wsparciu nowych technologii, sztucznej inteligencji, dużych zbiorów danych i zaawansowanej analityki predykcyjnej planowanie i analiza magazynu wejdą na wyższy poziom. Czy sieć 5G i komputery kwantowe w dzisiejszym świecie VUCA (od słów: volatility, czyli zmienność, uncertainty, czyli niepewność, complexity – złożoność i ambiguity – niejednoznaczność) mogą wymusić kolejną generację systemów ERP?

Czytaj więcej

Zasada kontynuowania działalności gospodarczej

CiRZ_10_43.jpg

Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z ustawą o rachunkowości wiąże się z zastosowaniem wielu zasad. Jedną z nich jest zasada kontynuowania działalności (ang. going concern principle, going concern assumption). Jest to fundamentalna zasada, bardzo istotna, iż w zależności od ustalenia, czy jednostka będzie nadal kontynuować swoją działalność, czy też nie, stosuje się inne metody wyceny aktywów i pasywów.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama