Kilobajto-osobo-godzina

Tekst otwarty nr 8/2007

Jak oceniać pracę informatyków? Wskazówek udziela T. Spitta z Uniwersytetu Bielefeld. Umiejętność kalkulacji nakładów i efektów pracy osób zaangażowanych w opracowanie i utrzymanie oprogramowania jest jednym z kluczowych zadań controllingu informatycznego. Praktyka pokazuje jednak, iż istniejące w tej kwestii rozwiązania pozostawiają wiele do życzenia.

www.wiwi.uni-bielefeld.de

Pierwszym mankamentem jest niewłaściwe rozliczenie kosztów. Nakłady i efekty zamiast poszczególnym systemom lub podsystemom przypisywane są tradycyjnym ośrodkom odpowiedzialności. Po drugie zaś, projekty IT rzadko postrzegane są przez pryzmat całego cyklu ich życia - od prac rozwojowych, przez wdrożenie i utrzymanie, aż po modyfikacje funkcjonalności - ale raczej w odniesieniu do okresu od zamówienia do zapłaty.

Aby system kalkulacji nakładów i efektów ułatwiał przygotowanie kosztorysów kolejnych przedsięwzięć, dla poszczególnych czynności realizowanych przez informatyków musi być określone: jakiego systemu lub podsystemu dotyczą oraz w jakiej fazie rozwojowej i na jakim etapie projektu prace te są realizowane. Niezbędne jest także wskazanie, którego elementu użyteczności systemu poszczególne działania dotyczą. Klienci płacą przecież za składniki funkcjonalne oprogramowania, a nie za roboczogodziny czy kilobajty kodu, a zatem bez wspólnej platformy porównań niemożliwa jest jakakolwiek kalkulacja efektywności przedsięwzięcia. Ostatecznie, z taką samą szczegółowością ujmować należy błędy oraz czynności związane z ich usuwaniem, a także modyfikacje istniejących rozwiązań. W ten sposób nie tylko łatwiej będzie podejmować decyzje zwiększające efektywność pracy zespołów projektowych, ale też dowieść, iż wchodzący w ich skład specjaliści warci są niemałych zarobków, które otrzymują.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.