Finansowanie w łańcuchu dostaw

Tekst otwarty nr 3/2007

Jak obniżyć koszty i zmniejszyć ryzyko dostaw? Komentuje L. Brannen z „Business Finance Magazine”.

www.businessfinancemag.com

Tworzenie ekonomicznie efektywnego i obarczonego niewielkim ryzykiem funkcjonowania łańcucha dostaw stanie się jednym z kluczowych obszarów zainteresowań menedżerów - twierdzą eksperci Aberdeen Group. Dbając o interesy dostawców, można bowiem - jak wskazują przykłady branżowych liderów - wydłużyć okres płatności zobowiązań np. o 13,6 dnia i obniżyć jednocześnie koszty kapitału o 2,86% bez szkody dla wierzycieli.

Zazwyczaj wydłużenie terminów spłaty zobowiązań to broń obosieczna. Środki pieniężne są dłużej w posiadaniu przedsiębiorstwa, ale wzrasta koszt kapitału dostawców, którzy - aby nie stracić - muszą podwyższyć ceny produktów. Drugim efektem ubocznym jest też wzrost ryzyka własnej działalności wskutek obniżenia płynności finansowej dostawców.

Kompleksowe zarządzanie finansami w łańcuchu dostaw pozwala uniknąć tych niekorzystnych zjawisk. Po pierwsze, dostęp do nowych źródeł finansowania dla kooperantów powoduje ogólne obniżenie kosztu kapitału. Po drugie, stworzenie wspólnego systemu pozyskiwania i zarządzania środkami finansowymi zwiększa przejrzystości ich przepływu między poszczególnymi podmiotami i umożliwia wyeliminowanie zatorów płatniczych „w miejscu wystąpienia”.

Radykalnej zmiany modelu zarządzania finansami nie można jednak dokonać pochopnie. Ocena wpływu nowych rozwiązań na relacje z dawcami kapitału, oszacowanie kosztów integracji systemów informatycznych dla zapewnienia właściwego obiegu danych finansowych, a przede wszystkim ustalenie zakresu odpowiedzialności poszczególnych jednostek to najlepsze zabezpieczenie własnych interesów.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.