(Eko)logiczny wybór

Tekst otwarty nr 7/2007

Jak zarobić na ekologii? Dla BusinessWeek komentuje S. Perman. Ekologiczne przedsiębiorstwa pojawiły się w latach 70. jako próba znalezienia niszy na konkurencyjnym rynku. Funkcjonowały dzięki zdeterminowanym klientom, skłonnym zapłacić za wyznawane przekonania. Jednak jak pokazał raport McKinsey & Co. z 2003 roku, na ekologii korzystało nie tylko środowisko. Właściciele regularne otrzymywali ponad 10-procentowe zyski. Nic więc dziwnego, że na „ekorynek” ofensywę przypuścili światowi giganci, tacy jak Danone, Colgate-Palmolive, a nawet Wal-Mart.

www.businessweek.com

Czy obserwujemy zatem narodziny nowego zyskownego obszaru działalności? Możliwe. Pewne jest natomiast to, że ekologia nie jest już „niszowa”, a zmiana barw na „zielone” to w głównej mierze decyzja ekonomiczna.

Wejście na „ekorynek” należy traktować jak każdą inną dywersyfikację działalności. Konieczna jest przede wszystkim ocena, czy klienci oczekują ekologicznych produktów i czy chcą za nie więcej płacić. Od tego zależeć będzie powodzenie całego przedsięwzięcia. Warto bowiem pamiętać, iż przyjazne środowisku produkty pociągają za sobą konieczność zmian w procesie technologicznym, zastosowania energii z odnawialnych źródeł, pozyskania nowych dostawców, zakupu droższych materiałów, a nawet poprawy warunków płacowych - jako że ekologia i społeczna odpowiedzialność powinny iść w parze. Nie wolno także zapominać, że ekologiczny produkt w końcu spowszednieje. Zaczną się liczyć jego cena i walory użytkowe. Jeżeli naturalna żywność będzie smaczna, ekologiczne samochody niezawodne, a ubrania modne, łatwiej będzie przekonać odbiorców, że warto je kupić.

Zawsze można być też „zielonkawym”. Redukcja opakowań czy wykorzystanie surowców wtórnych to także krok w dobrym kierunku.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.