Która wizja przyszłości jest właściwa? Narzędzia planistyczne ocenia J. Scott Armstrong specjalista w zakresie prognozowania i marketingu.

www.manyworlds.com

W latach 60., gdy J. Scott Armstrong zaczynał swoją karierę, prognozowanie polegało na ekstrapolacji trendów czasowych. Dzisiaj menedżerowie mają do dyspozycji programy komputerowe stosujące zaawansowane algorytmy. Aktualny pozostaje jednak jeden problem – prognozowanie to nie jasnowidzenie. Aby poprawić dokładność planów, należy przestrzegać kilku zasad.

Dostosowanie metody do sytuacji – to priorytet. Konsultanci mają swoje ulubione narzędzia, jednak analiza problemu decyzyjnego może pokazać, iż nie pasują one do danego zadania.

Należy bazować na wiedzy dziedzinowej. Analitycy, sięgając po metody drążenia danych czy sieci neuronowe, zapominają, iż korzystają one w ograniczonym zakresie z wiedzy eksperckiej. Znajomość związków przyczynowo-skutkowych pozwala uniknąć wielu błędów planistycznych.

Modele ekonometryczne sprawdzają się przy dobrej znajomości badanego zjawiska. Skomplikowane metody podatne są jednak na szum informacyjny i prowadzą do błędów w obliczu niepewności co do istoty problemu. W tych przypadkach średni poziom zjawiska czy typowa reakcja otoczenia okazują się lepszym drogowskazem niż eliminowanie wpływu licznych czynników zakłócających.

Modelowanie problemu musi mieć charakter reprezentatywny. Częstą praktyką jest stosowanie typowych procedur i wyciąganie wniosków, bez zastanawiania się, czy model uwzględnia istotne dla zjawiska dane.

Ostatecznie, najlepsze rezultaty daje łączenie różnych metod – i tak np. trafność prognozy zespołu ekspertów jest zwykle mniejsza od uśrednionej opinii niezależnych specjalistów. Łącząc metody prognostyczne, należy jednak wcześniej ustalić procedurę integracji wniosków z poszczególnych źródeł.

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.