Która wizja przyszłości jest właściwa? Narzędzia planistyczne ocenia J. Scott Armstrong specjalista w zakresie prognozowania i marketingu.

www.manyworlds.com

W latach 60., gdy J. Scott Armstrong zaczynał swoją karierę, prognozowanie polegało na ekstrapolacji trendów czasowych. Dzisiaj menedżerowie mają do dyspozycji programy komputerowe stosujące zaawansowane algorytmy. Aktualny pozostaje jednak jeden problem – prognozowanie to nie jasnowidzenie. Aby poprawić dokładność planów, należy przestrzegać kilku zasad.

Dostosowanie metody do sytuacji – to priorytet. Konsultanci mają swoje ulubione narzędzia, jednak analiza problemu decyzyjnego może pokazać, iż nie pasują one do danego zadania.

Należy bazować na wiedzy dziedzinowej. Analitycy, sięgając po metody drążenia danych czy sieci neuronowe, zapominają, iż korzystają one w ograniczonym zakresie z wiedzy eksperckiej. Znajomość związków przyczynowo-skutkowych pozwala uniknąć wielu błędów planistycznych.

Modele ekonometryczne sprawdzają się przy dobrej znajomości badanego zjawiska. Skomplikowane metody podatne są jednak na szum informacyjny i prowadzą do błędów w obliczu niepewności co do istoty problemu. W tych przypadkach średni poziom zjawiska czy typowa reakcja otoczenia okazują się lepszym drogowskazem niż eliminowanie wpływu licznych czynników zakłócających.

Modelowanie problemu musi mieć charakter reprezentatywny. Częstą praktyką jest stosowanie typowych procedur i wyciąganie wniosków, bez zastanawiania się, czy model uwzględnia istotne dla zjawiska dane.

Ostatecznie, najlepsze rezultaty daje łączenie różnych metod – i tak np. trafność prognozy zespołu ekspertów jest zwykle mniejsza od uśrednionej opinii niezależnych specjalistów. Łącząc metody prognostyczne, należy jednak wcześniej ustalić procedurę integracji wniosków z poszczególnych źródeł.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.