Czy Twój kapitał dobrze pracuje

Tekst otwarty nr 7/2006

Dlaczego warto zarządzać kapitałem obrotowym? Doświadczeniami dzieli się K. Belton z Gallaher Group.

www.accaglobal.com

Podstawowym celem zarządzania kapitałem pracującym jest poprawa struktury przepływów pieniężnych przez redukcję zapasów i należności oraz właściwe kształtowanie zobowiązań wobec dostawców. W ten sposób nie trzeba zaciągać pożyczek na finansowanie bieżącej działalności. Doświadczenia wielu przedsiębiorstw pokazują jednak, iż konieczność efektywnego zarządzania kapitałem obrotowym staje się widoczna dopiero w sytuacji kryzysu płynności finansowej.

Sformalizowanie zarządzania kapitałem pracującym nie musi oznaczać rewolucji. Należy najpierw ocenić efektywność dotychczasowych działań, odpowiadając na kilka pytań. Czy zapasy nie są zbyt wysokie z powodu szerokiego asortymentu produktów? Czy należności spływają w terminach ustalonych w umowach? Czy faktury są opłacane dopiero, gdy dostawca wywiąże się ze swoich zobowiązań?

Kolejnym krokiem będzie zmiana sposobów sterowania poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów. Zapasy można zredukować dzięki wprowadzeniu modelu zarządzania dokładnie na czas (JIT) czy sterowania produkcją Kanban. Należy przy tym zachować równowagę między efektywnością a ryzykiem. Wyższe zapasy wiążą środki pieniężne, ale redukują zagrożenie zastoju w produkcji lub sprzedaży. Należności oraz zobowiązania powinny być modelowane przez właściwe kształtowanie warunków umów i budowanie relacji z poszczególnymi kooperantami.

Warto także pamiętać, iż poprawa struktury przepływów pieniężnych znajduje odzwierciedlenie w cenach akcji i ratingu jednostki, dając możliwość pozyskania kapitału na korzystniejszych warunkach. To powinno przekonać menedżerów do zmian.

Zobacz również

Łańcuch wyobraźni

Łańcuch wyobraźni

Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Czytaj więcej

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.