Czy Twój kapitał dobrze pracuje

Tekst otwarty nr 7/2006

Dlaczego warto zarządzać kapitałem obrotowym? Doświadczeniami dzieli się K. Belton z Gallaher Group.

www.accaglobal.com

Podstawowym celem zarządzania kapitałem pracującym jest poprawa struktury przepływów pieniężnych przez redukcję zapasów i należności oraz właściwe kształtowanie zobowiązań wobec dostawców. W ten sposób nie trzeba zaciągać pożyczek na finansowanie bieżącej działalności. Doświadczenia wielu przedsiębiorstw pokazują jednak, iż konieczność efektywnego zarządzania kapitałem obrotowym staje się widoczna dopiero w sytuacji kryzysu płynności finansowej.

Sformalizowanie zarządzania kapitałem pracującym nie musi oznaczać rewolucji. Należy najpierw ocenić efektywność dotychczasowych działań, odpowiadając na kilka pytań. Czy zapasy nie są zbyt wysokie z powodu szerokiego asortymentu produktów? Czy należności spływają w terminach ustalonych w umowach? Czy faktury są opłacane dopiero, gdy dostawca wywiąże się ze swoich zobowiązań?

Kolejnym krokiem będzie zmiana sposobów sterowania poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów. Zapasy można zredukować dzięki wprowadzeniu modelu zarządzania dokładnie na czas (JIT) czy sterowania produkcją Kanban. Należy przy tym zachować równowagę między efektywnością a ryzykiem. Wyższe zapasy wiążą środki pieniężne, ale redukują zagrożenie zastoju w produkcji lub sprzedaży. Należności oraz zobowiązania powinny być modelowane przez właściwe kształtowanie warunków umów i budowanie relacji z poszczególnymi kooperantami.

Warto także pamiętać, iż poprawa struktury przepływów pieniężnych znajduje odzwierciedlenie w cenach akcji i ratingu jednostki, dając możliwość pozyskania kapitału na korzystniejszych warunkach. To powinno przekonać menedżerów do zmian.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.