Cywile czy wojskowi

Tekst otwarty nr 7/2006

Kiedy warto korzystać z usług podwykonawców? Badania dla armii amerykańskiej prowadzą specjaliści z RAND Arroyo Center.

www.rand.org

Czy metody oceny ryzyka zatrudniania cywilów na polu walki mają przełożenie na realia funkcjonowania przedsiębiorstw? Tak, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, zarządzanie strategiczne niejednokrotnie czerpało z doświadczeń wojskowych. Po drugie, przykład ten bardzo dobrze uwypukla strategiczny charakter decyzji związanych z outsourcingiem, który wielu menedżerów postrzega wyłącznie w świetle obniżania kosztów.

Powierzenie zadań podwykonawcom wymaga uwzględnienia korzyści i ryzyka. Należy rozważyć przy tym wiele kwestii. Czy zaangażowanie podwykonawców przyniesie korzyści? Mogą wynikać one z lepszego wykonania danego zadania lub też z ograniczenia zaangażowania danej organizacji. Jakie ryzyko niesie ze sobą powierzenie zadań podmiotom zewnętrznym? Oprócz groźby niewykonania zadania i wynikających z tego dodatkowych kosztów i czasu na dokończenie projektu własnymi siłami, pojawia się problem ograniczenia zdolności do sterowania wszystkimi zaangażowanymi siłami. Kluczowym zadaniem będzie w końcu określenie, jaki stopień zależności od podmiotów zewnętrznych dana organizacja akceptuje. O sukcesie przedsięwzięcia nie przesądzają bowiem koszty, ale zrozumienie celów i identyfikacja z nimi, których zewnętrznym wykonawcom może brakować.

Należy zatem pamiętać, iż aby współpraca przebiegała pomyślnie, konieczne jest zapoznanie podwykonawców z kulturą organizacji i sposobem pracy danej jednostki, a także powołanie zespołów roboczych, składających się z przedstawicieli obu stron, tak aby stworzyć atmosferę zrozumienia i zaufania, procentującą w „ogniu walki”.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.