Planowanie sprzedaży jest kluczowym działaniem w każdej organizacji. Determinuje jej funkcjonowanie i wszystkie zachodzące procesy od produkcji, przez logistykę, finanse, serwis, a w końcu marketing i sprzedaż. Pomyłki popełniane na każdym etapie planowania wywołują efekt lawiny, błędy multiplikując się, zmniejszają rzetelność i trafność planowania. Dlatego na początku ważne są dokładność, wiedza, doświadczenie i duże umiejętności analityczne osób uczestniczących w tym procesie. Bardzo ważną rolę w odnajdywaniu popełnianych błędów pełni controlling.

Problem ze statystyką

Plany sprzedaży są przygotowywane pod koniec roku, w momencie w którym dopinana jest realizacja założonej sprzedaży. To jest pierwszy poważny problem. Z jednej strony oczywiste jest zamknięcie roku finansowego, a z drugiej opracowanie właściwych prognoz czy planów sprzedaży. Dlatego ważne jest stosowanie odpowiednio dobranych i sprawdzonych statystycznych metod jakościowych oraz ilościowych.

Sprzedaż jest zawsze związana z presją osiągania celów. Można je łatwo rozliczać, porównując realizację sprzedaży do jego planu. Metody ilościowe to statystyka próby, która jest bardzo łatwa, należy ją tylko lub aż zrozumieć i czuć. Mało kto jest w stanie dokonywać właściwych analiz i korzystać z narzędzi oraz metod statystycznych w swojej pracy. Który z pracowników działu handlowego zna średnie kroczące, z-chart, Holta-Wintersa czy regresję wielomianową? Nie chodzi o przechodzenie kursów statystyki, lecz o właściwe poruszanie się w modelach prognozowania. Niektóre z aplikacji do planowania sprzedaży wyręczą w tym handlowców. Pozostanie im chyba najważniejsza, poza statystyką, analiza jakościowa.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

MSR 19: Świadczenia pracownicze w ujęciu księgowym

CIRZ_10_2020_34.jpg

Pracodawcy chcąc zatrzymać pracownika w firmie na dłużej, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia często oferują szereg benefitów, które nie zawsze przyjmują formę pieniężną. Takie świadczenia, zwłaszcza te w formie niepieniężnej, niejednokrotnie wiążą się z problemem ich wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych. Kwestie te zawarte zostały w MSR 19 Świadczenia Pracownicze.

Czytaj więcej

Dlaczego optymalny obieg dokumentów to podstawa w firmie?

CIRZ_10_2020_26.jpg

Praca z dokumentami to codzienność każdego przedsiębiorstwa. Aby firma mogła dobrze funkcjonować, należy zadbać o ich właściwe uporządkowanie oraz zachować procedury z nimi związane. Dzięki temu możemy znacząco podnieść wydajność przedsiębiorstwa oraz usprawnić pracę.

Czytaj więcej

WMS zintegrowany z automatyka magazynową – korzyści vs koszty

CIRZ_10_2020_21.jpg

Managerowie łańcucha dostaw, a w szczególności kierownicy magazynów, są pod coraz większą presją, aby poprawić produktywność i efektywność w magazynie. W celu osiągnięcia oszczędności kosztów magazynowania, automatyzacja WMS musi być najwyższym priorytetem dla magazynu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama