O czym powinni pamiętać mali przedsiębiorcy szukający kapitału? Rad udzielają eksperci portalu AllBusiness.com.

www.allbusiness.com

Złe zarządzanie określa się jako podstawową przyczynę upadku małych firm, ale nieodpowiednie w wielkości lub czasie finansowanie jest niemniejszym zagrożeniem. Zanim sięgnie się po środki na rozbudowę biznesu warto postawić sobie kilka pytań. Czy dodatkowy kapitał jest faktycznie potrzebny – a może wystarczy lepiej gospodarować dostępnymi środkami? Jak pilna jest potrzeba finansowania – czy można zaczekać i rozważyć różne scenariusze działania, czy też konieczne jest sięgnięcie po najłatwiej dostępny, ale droższy kapitał? Jakie jest ryzyko działalności i sytuacja branży – a zatem jak drogi będzie kredyt? W końcu, czy mamy dobry biznesplan, którego realizację pozyskane środki mają umożliwić – czyli jakie są perspektywy na zwrot z inwestycji?

Należy mieć także na uwadze odmienne mechanizmy zaangażowania finansowego przez różne grupy potencjalnych inwestorów. Banki oceniają przede wszystkim ryzyko i zwykle niechętnie udzielają długoterminowych kredytów młodym firmom. Liczyć można raczej na krótkoterminowe pożyczki na sfinansowanie określonych inwestycji. Z drugiej strony kapitał wysokiego ryzyka wyszukuje 3–5-letnich jednostek działających w rozwojowych branżach. Spośród tysięcy kandydatów na wsparcie mogą liczyć tylko ci, którzy rokują nadzieje na dynamiczny rozwój i wysoki zwrot z inwestycji.

Należy także pamiętać, iż inwestorzy wysokiego ryzyka mogą ingerować w sposób kierowania przedsiębiorstwem, gdy ich lokata kapitału nie przynosi spodziewanych zysków. Ostatecznie pozostają jeszcze rodzina i znajomi. Ale nikt nie chciałby przecież roztrwonić oszczędności kilku pokoleń.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.