Controlling i Rachunkowość Zarządcza 7/2013

i48.2013.007.000.jpg

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup pojedyncze wydanie

Artykuły

Tekst otwarty nr 7/2013

Gospodarka Polski

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2013

Dane i prognozy ekonomiczne

 

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2013

Outsourcing redukuje koszty druku nawet o 40%

Z usług outsourcingu procesów zarządzania drukiem korzystają firmy z sektora publicznego i prywatnego. Dzięki tego typu rozwiązaniom mogą one zaoszczędzić nawet 40% na kosztach druku, które stanowią najczęściej 3–4% przychodu statystycznego przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2013

XXI Kongres Controllerów skoncentrowany na controllingu personalnym

Za nami XXI Kongres Controllerów – wydarzenie, które od wielu lat organizuje Akademia Controllingu Ośrodka Doradztwa i Treningu Kierowniczego w Gdańsku. Miejscem obrad dorocznego zjazdu controllerów był – podobnie jak w roku ubiegłym – Hotel Mera w Sopocie. Tematem przewodnim kongresu był w tym roku controlling personalny i kapitał ludzki. Są to kluczowe czynniki tworzenia przewagi strategicznej przedsiębiorstwa....

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7/2013

Co zmieniło się w umowach handlowych

Pod koniec kwietnia 2013 r. zmieniły się przepisy w zakresie terminów płatności w umowach handlowych. Zakładają one krótsze terminy zapłaty w transakcjach handlowych i mniejsze ryzyko zatorów płatniczych. Według ustawodawcy mają nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo umów pomiędzy przedsiębiorstwami, ale również umożliwić przerzucenie kosztów windykacyjnych z wierzyciela na dłużnika.

Czytaj więcej
nr 7/2013

Controlling w szpitalu klinicznym

W opracowaniu tym pokazujemy wdrożoną strategię szpitala z wykorzystaniem narzędzi controllingowych. Narzędzia te, połączone z obniżką kosztów pracy, zakupów itp., zastosowane w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 im. dr. J. Biziela w Bydgoszczy, zaowocowały polepszeniem jego kondycji finansowej oraz odzyskaniem wiarygodności gospodarczej. Wypracowanie stabilnych pod względem ekonomicznym warunków funkcjonowania...

Czytaj więcej
nr 7/2013

Proces inwestycyjny w hotelarstwie - jak zminimalizować ryzyko nieudanej inwestycji

Proces inwestycyjny w hotelarstwie (od powstania koncepcji i podjęcia decyzji o jej realizacji, poprzez uzyskanie wszystkich formalnych zgód i pozwoleń, po wybudowanie i uruchomienie obiektu oraz rozpoczęcie jego eksploatacji) trwa minimum dwa lata. Jeżeli inwestycja będzie dodatkowo finansowana kredytem bankowym, to zakończenie okresu spłaty może potrwać (w zależności od rodzaju i rozmiaru inwestycji...

Czytaj więcej
nr 7/2013

Czy firmy wiedzą, jakie efekty przynoszą ich projekty szkoleniowo-rozwojowe

Decyzja o zmniejszaniu zatrudnienia w organizacji, a więc w konsekwencji o zwolnieniach, poprzedzana jest intensywnymi kalkulacjami, jakie kwoty należy zaoszczędzić, gdzie można dokonać cięć kosztów itd. Zupełnie inaczej wygląda kwestia budżetów szkoleniowo-rozwojowych. Tutaj rzadko wykonywane są kalkulacje, a menedżerowie podejmują decyzję arbitralnie, np. tniemy koszty szkoleń o 50%. Ale dlaczego...

Czytaj więcej
nr 7/2013

Co zmienić w pracy controllera, by inspirował innych w firmie do twórczego działania

Głównych składników aktywów niezbędnych do funkcjonowania przedsiębiorstwa – czyli ludzi i ich kompetencji – nie widać w żadnym sprawozdaniu finansowym. Banki zaś, przy udzielaniu kredytu, pytają głównie o zabezpieczenie na majątku trwałym. Jak zatem podejść do człowieka w controllingu? Jak uchwycić jego wartość i nią zarządzać?

Czytaj więcej
nr 7/2013

Jak organizować koła jakości w przedsiębiorstwie1

Sprawdzoną w praktyce formę partnerstwa pracowników w zarządzaniu firmą stanowią małe zespoły pracownicze zwane kołami jakości. Aby mogły one powstać i działać, kierownictwo firmy powinno zapewnić im odpowiednią opiekę organizacyjną i szkoleniową. Ten model partnerstwa jest użyteczny także w pracy controllera. W firmie uważa się go bowiem za doradcę zarządu i menedżerów, wspierającego metodycznie i...

Czytaj więcej
nr 7/2013

Komu wysłać wezwanie do zapłaty

Problem: Jeden ze sklepów sieciowych, z którym współpracuję, zmienił najemcę. Niestety, sklep zalega mi z płatnościami. Komu powinnam wysłać wezwanie do zapłaty? Czy nowy franczyzobiorca przejmuje zadłużenie wynikające z zakupionego przez poprzednika towaru? Jakie są możliwości dochodzenia takich należności?

Czytaj więcej
nr 7/2013

Efekty zastosowania narzędzi controllingu strategicznego w branży szklarskiej

W cyklu artykułów pokazujących praktyczny przykład przedsiębiorstwa Szkło (patrz także numer 5/2013, s. 10) skupiamy się na szczegółowej analizie efektów zastosowania Zrównoważonej Karty Wyników. Szkło jest firmą rodzinną. Specyfika prowadzenia rodzinnej działalności gospodarczej ma swoje słabe i mocne strony. W większości przypadków cele, misja czy wprowadzana strategia pokrywają się z potrzebami...

Czytaj więcej
nr 7/2013

Numeryczny textbox

Problem: Niedawno zacząłem swoją przygodę z formularzami i ich oprogramowaniem. Czy jest jakiś sposób na to, aby zezwolić użytkownikowi na wpisanie tylko cyfr do pola tekstowego? Chciałbym w tej kontrolce umieścić rok urodzenia. Czy jest możliwe, aby zablokować znaki, które są tekstem?

Czytaj więcej
nr 7/2013

Jak ustalać stawki wewnętrzne w firmie budowlano-montażowej

Problem: Jestem analitykiem finansowym w firmie budowlano-montażowej. Mam problem z zastosowaniem odpowiednich wewnętrznych stawek rozliczeniowych między budową a bazą sprzętowo-transportową. Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy ich ustalaniu?

Czytaj więcej
nr 7/2013

Strategia, czyli sztuka rezygnacji

Problem: Większość praktyków jest w stanie zrozumieć, dlaczego firmy, opisując własne strategie, skupiają się na pozytywnej stronie dokonywanych wyborów, na tym, co jest „na tak”. Nie ma w tym nic złego ani dziwnego. Ale czy nie za rzadko pojawiają się choćby wzmianki o tym, z czego firmy rezygnują? Czy takie strategie nie brzmiałyby bardziej wiarygodnie dla pracowników i udziałowców? Wreszcie – czy...

Czytaj więcej

Reklama