Potrzeba dokonania wyceny przedsiębiorstwa może wynikać z różnych sytuacji, do których zaliczyć należy m.in.: zakup/sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części czy też spłacenie wspólnika spółki sprzedającego swoje udziały w podmiocie. Metoda DCF jest sposobem wyceny bezpośrednio nawiązującym do zasadniczego źródła wartości podmiotu gospodarczego, czyli do jego zdolności generowania nadwyżek gotówkowych. Poza samym uzyskaniem szacunku wartości przedsiębiorstwa zastosowanie metody DCF pozwala stosunkowo najpełniej uchwycić relacje czynników na tę wartość wpływających. Niniejszy artykuł prezentuje w zwięzły sposób posługiwanie się metodą DCF w praktyce.

Wycena przedsiębiorstwa metodą DCF

Podstawy wyceny przedsiębiorstw za pomocą metody DCF

Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, określana skrótem DCF (od ang. Discounted Cash Flow), jest najpopularniejszym przykładem dochodowej metody wyceny. Jej podstawowe założenie to: biznes jest wart tyle, ile stanowi wartość obecna spodziewanych z niego w przyszłości dochodów.

Pozostałe 95% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dig.IT Granty na cyfryzację – policz wskaźniki, aby uzyskać wsparcie!

Dig.IT Granty na cyfryzację – policz wskaźniki, aby uzyskać wsparcie!

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (dalej ARP) 10 października 2025 r. ogłosiła nabór wniosków w Konkursie nr 1/2025 Dig.IT Granty na cyfryzację1. Wnioski można składać od 3 do 21 listopada 2025 do godz. 16:00. Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach najbliższego naboru wynosi 20 000 000 PLN.

Czytaj więcej

Odkoduj AI! Niezbędnik finansisty do zrozumienia języka algorytmów

Odkoduj AI! Niezbędnik finansisty do zrozumienia języka algorytmów

AI niewątpliwie stało się najpopularniejszym hasłem, które zagościło już nie tylko na strategicznych spotkaniach zarządów, lecz również podczas codziennych przerw przy ekspresach do kawy. Czy jest to tylko chwilowa moda, która odejdzie równie szybko, jak przyszła, czy może jednak zupełnie nowa rzeczywistość, która nie dość, że pojawiła się błyskawicznie, to jeszcze w znacznej mierze bez naszej świadomej decyzji?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.