Budżetowanie to jedno z ciekawszych zadań, które co roku są stawiane przed osobami zatrudnionymi w działach finansowych. Ale czy na pewno dział finansowy ma pełną wiedzę o tym, co powinno znaleźć się w budżecie? Czy ma pełną wiedzę o firmie, zachodzących procesach, ewentualnych zagrożeniach i zmianach w prawie? Pewnie nie, a to oznacza, że działa w niepewnym środowisku.

Budżetowanie a niepewność

Niepewność, która wdarła się wraz z COVID-19 do naszych planów biznesowych, tak na dobrą sprawę towarzyszy nam co roku. Nikt przecież nie planuje, że kontenerowiec utknie w kanale, że z laboratorium uwolni się wirus lub że po prostu spali nam się hala produkcyjna. Można jednak próbować się do tego wszystkiego choć odrobinę lepiej przygotować. Ale od początku...

Czym jest w ogóle budżet?

Budżet przedsiębiorstwa jest zbiorem dokumentów obejmujących szereg informacji o sytuacji ekonomicznej i biznesowej przedsiębiorstwa. Pozwala opracowywać spójną dla całej organizacji strategię i kierunki rozwoju oraz konstruować rzetelne prognozy finansowe. Jest wyrażonym w liczbach planem na określony okres. Liczbowe przedstawienie planu narzuca pewnego rodzaju porządek, umożliwiając zorientowanie się, jakie środki pieniężne i przez jakie jednostki organizacyjne będą wydatkowane, gdzie i jakie koszty będą ponoszone oraz jakie przychody będą uzyskiwane. Budżet łączy w ten sposób funkcje planowania i kontroli.

Narzędziem wspierającym podejmowanie decyzji jest budżet, któremu musi towarzyszyć analiza jego wykonania. W praktyce budżetowanie pełni w firmie kilka znaczących funkcji:

  • ułatwia lokowanie zasobów, ponieważ uwidacznia różne warianty wyboru oraz ich wpływ na przedsiębiorstwo,
  • pozwala lepiej poznać szanse i zagrożenia planowanych zdarzeń gospodarczych w firmie,
  • umożliwia kontrolę nad efektywnością działań poprzez dostarczanie informacji o odchyleniach od prognoz,
  • ułatwia dokonywanie zmian w alokacji zasobów,
  • pozwala przewidzieć efekty działań poprzez skumulowanie cząstkowych prognoz w jeden, spójny dokument.

Planowanie finansowe i budżetowanie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa w konkurencyjnym otoczeniu gospodarczym i osiągania zamierzonych celów bieżących i długofalowych. Umiejętne tworzenie planów stanowi zestaw instrumentów niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji finansowych, ograniczenia ryzyka oraz skutecznego kierowania i zarządzania. Plan finansowy w każdej jednostce gospodarczej pełni bardzo ważne funkcje, na które składają się: przedstawienie za pomocą różnych metod prognoz finansowych dotyczących przyszłości i określenie, jak wpłynie to na jej bieżącą sytuację. Ukazuje też ryzyko, które zarządzający przyjmują.

Ważne jest również zapewnienie płynności finansowej. Osoby z zewnątrz, m.in. inwestorzy, chcąc uzyskać dane na temat płynności finansowej firmy, często oceniają sytuację właśnie na podstawie takiego planu, który pokazuje jej rentowność oraz wpływ zmian na rynku na wyniki finansowe. Plan finansowy i zarządzanie finansami stanowią integralną część działalności decyzyjnej w każdej organizacji.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e‑commerce

Sprawdzone sposoby na optymalizację transportu w sektorze e-commerce

Powiedzieć, że pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie, to jak nie powiedzieć nic. Boom na e-handel trwa od kilku lat, zaś ostatni rok spowodował jego gwałtowny wzrost. Na większe zapotrzebowanie na zakupy online wpłynęło kilka czynników: bezpieczeństwo sanitarne, lockdown (niemożność zrobienia zakupów w sklepach stacjonarnych oraz chęć zabicia czasu w związku z zamknięciem kin, muzeów i innych instytucji kultury), wygoda (wiele firm przeszło na pracę w systemie home office, przez co część społeczeństwa wykonuje swoje obowiązki daleko od centrów miast; sklepy stacjonarne przestały więc być łatwe do odwiedzenia „po drodze”). Wiele wskazuje na to, że ten trend zostanie z nami na stałe. Sugeruje to m.in. raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, wg którego tylko w naszym kraju CAGR (średnia roczna stopa wzrostu) dla branży TSL wynosi 4%. Z kolei, z badania przeprowadzonego w październiku 2020 r. przez amerykańską spółkę Pitney Bowes wynika, że w ciągu najbliższych sześciu lat globalny wolumen przesyłek podwoi się i wyniesie 262 miliardy.

Czytaj więcej

Analiza rentowności

Analiza rentowności

Kluczowym elementem oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa jest analiza jego rentowności. Jej celem jest określenie zdolności do generowania zysku oraz wartości firmy w ujęciu bezwzględnym oraz względnym, w odniesieniu do poszczególnych pozycji bilansu i rachunku zysków i strat. Ocenę względną umożliwia zastosowanie wskaźników rentowności.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama