Controlling

CIRZ_225_05.jpg

Wycena klienta metodą dochodową vs kosztową - przykład firmy usługowej

Ze względu na specyfikę działalności przedsiębiorstw usługowych ich wycena często nastręcza licznych problemów. Wynika to przede wszystkim z charakteru posiadanego majątku. Firmy usługowe bazują bowiem przede wszystkim na zasobach o charakterze niematerialnym, które stanowią clou biznesu usługowego. Niniejszy artykuł podejmuje kwestię szacowania wartości relacji z klientami, które obok posiadanego know-how oraz wartości marki stanowią zwykle podstawę wartości przedsiębiorstw świadczących usługi. W artykule dokonano porównania dwóch podstawowych metod wyceny na potrzeby określania wartości relacji z klientami, tj. metody dochodowej oraz majątkowej.

Rachunkowość zarządcza

CIRZ_225_35.jpg

Zakup środka trwałego finansowany z dotacji

Środki trwałe są w przedsiębiorstwie często nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Środki trwałe mogą być pozyskiwane przez jednostkę na różne sposoby, m.in. może być to zakup środka finansowany ze środków własnych, a także z kapitału obcego, czyli poprzez zaciągnięcie kredytu bądź pożyczki. Niejednokrotnie zdarza się, iż istnieje możliwość uzyskania dotacji na zakup środka trwałego lub dotacji w postaci środka trwałego. Jak w takiej sytuacji podatnik powinien ująć w księgach rachunkowych dotację na zakup środka trwałego, mając na względzie aspekt podatkowy?

CIRZ_225_39.jpg

MSSF 16 (IFRS 16) - Leasing: nowe spojrzenie cz. 2

Poprzednio skupiliśmy się m.in. na ustaleniu i omówieniu komponentów leasingowych i nieleasingowych oraz sposobu podziału opłat pomiędzy poszczególne części kontraktu. W kolejnych rozważaniach poruszone zostaną tematy związane z modyfikacjami umowy leasingu i opłatami zmiennymi. Omówione zostanie również zagadnienie zastosowania MSSF po raz pierwszy.

CIRZ_225_45.jpg

MSR 19 - świadczenia pracownicze

W ostatnich latach można zauważyć, iż pracodawcy chcąc pokazać się w pozytywnym świetle na rynku pracy, zdecydowali się na coraz częstsze oferowanie dodatkowych benefitów i świadczeń dla pracowników, by przyciągnąć osoby wyróżniające się na rynku pracy i zaskarbić sobie ich lojalność. Takie świadczenia mogą przyjmować różne formy, również niepieniężne, co często wiąże się z problemem ich wyceny i ujęcia w czasie w księgach rachunkowych. Zagadnienia te regulują zapisy MSR 19 Świadczenia pracownicze.

Strategie i zarządzanie

CIRZ_225_20.jpg

Marnotrawstwo w procesach finansowych i controllingowych

Uznaje się, że w firmach niestosujących metod szczupłego zarządzania, zaledwie 5–10% spośród wszystkich czynności wykonywanych przez pracowników przynosi wartość przedsiębiorstwu i klientowi. Choć dla samej branży usługowej uznaje się, że ten współczynnik jest wyższy, to nadal za czas nieefektywny uznaje się ok. 70% czasu spędzanego w pracy. Najgorszym jednak nie jest sam fakt, jak wygląda stan procesów w wielu firmach, ale niedostrzeganie źródeł tego marnotrawstwa przez menedżerów i kierownictwo.

Doświadczenia i wiedza ekspertów

CIRZ_225_09.jpg

Obsługa klienta - wskaźniki i metody szyte na miarę

Obsługa klienta to praca z klientem i dla klienta. To przede wszystkim umiejętność wysłuchiwania i badania potrzeb klienta, a następnie po dokonaniu badań i analizy wybór jak najlepszej oferty spełniającej oczekiwania odbiorcy. Jest to proces niezwykle skomplikowany, którego wyznacznikiem jest pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów. Jak mierzyć efekty obsługi klienta?

CIRZ_225_31.jpg

Przyspieszenie zamknięcia miesiąca - za i przeciw

Okresem sprawozdawczym w rachunkowości jest rok obrotowy. W art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości znajduje się wyjaśnienie, co należy rozumieć przez rok obrotowy. Jest to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Podział roku obrotowego na 12 miesięcy wskazuje, że podstawowym okresem w rachunkowości jest miesiąc. Odniesienie do rozliczeń miesięcznych znajdujemy również w innych artykułach w ustawie o rachunkowości. Aby prawidłowo ustalić wynik z prowadzonej działalności gospodarczej za dany miesiąc, wszystkie zapisy dotyczące tego miesiąca muszą zostać zweryfikowane merytorycznie, formalnie, wprowadzone do ksiąg rachunkowych i zamknięte. „Wynik finansowy jest ogólnym określeniem wyrażonego w pieniądzu okresowego efektu prowadzonych działań gospodarczych”1.

Narzędzia controllera

Analiza struktury klientów firmy z wykorzystaniem Excela

W biznesie nie tylko ważne jest, aby zdobyć nowego klienta. Czasami utrzymanie go okazuje się zdecydowanie większym wyzwaniem. Na przykładzie firmy sprzedażowo-szkoleniowej pokażemy, jak istotne jest posiadanie dobrej bazy CRM. Przy użyciu Excela można przeanalizować strukturę klientów, korzystając z dostępnych funkcji. A jak wiadomo, dobra analiza potrafi odpowiedzieć na szereg pytań i rozwiązać wiele problemów w firmie.

Świat controllingu

CIRZ_225_17.jpg

Audyt wewnętrzny jako "kontrola" systemu kontroli wewnętrznej

W każdej organizacji funkcjonują określone zasady działania i procesy, na przykład procesy zakupowe i sprzedażowe, które służą osiągnięciu określonych celów i wyników finansowych. Jednak samo istnienie i funkcjonowanie zasad działania oraz procesów nie zagwarantuje pełnego sukcesu firmie, jeśli nie będą im towarzyszyć odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej. Oznacza to, że jeśli w organizacji nie będzie efektywnych mechanizmów kontroli wewnętrznej, to szanse na realizację postawionych celów i zadań mogą być znacznie mniejsze.

Literatura controllera

CIRZ_225_13.jpg

Kontrakt menedżerski to nie umowa o pracę

Przez kontrakt menedżerski przyjmujący zlecenie (zarządca) zobowiązuje się za wynagrodzeniem do stałego wykonywania czynności zarządu (sprawowania zarządu, zarządzania) przedsiębiorstwem zleceniodawcy (przedsiębiorcy) w jego imieniu i na jego rzecz1. Umowa o pracę zaś – zgodnie z Kodeksem pracy – to nawiązanie stosunku pracy, na mocy którego pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem2. Główna uwaga autora zostanie skupiona na kontrakcie menedżerskim, ponieważ kwestie dotyczące prawa pracy z łatwością znajdziemy w przepisach ustawy o prawie pracy.

Aktualności

CIRZ_225_01.jpg

Jak powinien postąpić przedsiębiorca w przypadku administracyjnej zmiany adresu prowadzenia dzialalności

Ustawa o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego zainicjowała w całym kraju proces zmiany nazw ulic. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność pod adresem, który został w ten sposób zmieniony, mają obowiązek aktualizacji swoich danych zarówno w urzędzie skarbowym, jak i w KRS albo CEIDG. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA Księgowego”.

Jak rozumieć przepisy o cenach transferowych - nowe interpretacje ogólne MF

Minister Finansów po raz kolejny w tym roku wypowiedział się na temat transakcji z podmiotami powiązanymi. Z końcem marca 2018 r. Minister Finansów wydał dwie interpretacje ogólne. Pierwsza z nich dotyczy ustalenia progów dokumentacyjnych oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego dla podatników będących nierezydentami i prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład zagraniczny. Druga z interpretacji z kolei dotyczy m.in. obowiązku przeglądów i aktualizacji dokumentacji podatkowej, w szczególności w odniesieniu do transakcji finansowych (np. pożyczki, kredytu, emisji obligacji, gwarancji, poręczenia). Przedstawiamy najbardziej istotne fragmenty obu interpretacji.

Archiwum

Polecamy