Controlling

CIRZ_227_16.jpg

Wielowariantowe planowanie w przedsiębiorstwie

Aby proces planowania finansowego we współczesnych przedsiębiorstwach w możliwie pełny sposób uwzględniał rzeczywiste warunki gospodarowania, należy wziąć pod uwagę dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu organizacji. W związku z tym sporządzenie planu przy uwzględnieniu jednego scenariusza rozwoju sytuacji rynkowej jest zwykle niewystarczające. Chcąc bowiem zapewnić elastyczność reagowania na zmiany warunków gospodarowania, firma musi być odpowiednio przygotowana zarówno na ich polepszenie, jak i pogorszenie.

Rachunkowość zarządcza

CIRZ_227_14.jpg

Budżetowanie kroczące na przykładach

Plan jest podstawą działania, w tym podejmowania decyzji. Natomiast budżet określa warunki ograniczające wykorzystanie zasobów majątkowych i finansowych na realizację planu. Działanie związane z tworzeniem, realizacją i kontrolą budżetu nazywa się budżetowaniem. Istnieją różne metody i techniki budżetowania. Ze względu na częstotliwość sporządzania budżetu wyróżnia się budżetowanie kroczące.

CIRZ_227_37.jpg

MSSF 15 – kluczowe aspekty praktyczne

Głównym celem nowego Standardu jest promowanie jednolitej rachunkowości dla rozpoznawania przychodu oraz zwiększenie porównywalności i przejrzystości informacji finansowych. Ponadto nowy Standard wymaga od spółek ujawniania w informacji dodatkowej w sprawozdaniach finansowych znacznie większej ilości informacji o sprzedaży i przychodach tak, aby inwestorzy i inni użytkownicy sprawozdań mogli otrzymać bardziej użyteczne dane. Jak zyskać pewność, że Standard jest stosowany prawidłowo?

CIRZ_227_44.jpg

Różnice kursowe w rachunkowości cz. 2

W poprzednim wydaniu kwestię związaną z różnicami kursowymi omówiliśmy na przykładzie metod rozliczania różnic kursowych, w których opisaliśmy metodę rachunkową oraz metodę podatkową, ogólne zasady wyceny różnic kursowych oraz przedstawiliśmy na praktycznym przykładzie, jak powinna wyglądać ewidencja rachunkowa transakcji zakupu oraz sprzedaży towarów i usług. Ze względu na złożoność tematu i wielkość zagadnień pragniemy przedstawić na konkretnych przykładach dalsze sytuacje, w których możliwe jest powstanie różnic kursowych w rachunkowości.

Strategie i zarządzanie

CIRZ_227_21.jpg

Rozwiązanie spółki poprzez likwidację oraz z pominięciem likwidacji. Spółka jawna

Ustawa Kodeks spółek handlowych1 zawiera katalog sytuacji powodujących rozwiązanie spółki. Przesłanki rozwiązania ujęte są w art. 21 k.s.h. oraz w art. 270 i 271 k.s.h. Pierwsza grupa przesłanek odnosi się zarówno do spółki z o.o., jak i do spółki akcyjnej, z kolei druga odnosi się jedynie do spółek z o.o. Niniejszy tekst skupiony będzie na rozwiązaniu spółki jawnej.

Doświadczenia i wiedza ekspertów

CIRZ_227_06.jpg

Sposoby skutecznego eliminowania mankamentów budżetowania

Zapisy budżetowe szybko stają się nieaktualne… Budżety często nie odzwierciedlają strategii przedsiębiorstwa… Budżety utrudniają współpracę między poszczególnymi działami… Zapisy budżetowe stają się często wymówkami do tego, by nie podejmować pewnych działań… Wady budżetowania można mnożyć. Okazuje się jednak, że są sposoby, żeby sobie z nimi skutecznie radzić.

Narzędzia controllera

CIRZ_227_25.jpg

Budżetowanie z użyciem arkusza kalkulacyjnego - wybrane narzędzia

Budżetowanie jest procesem złożonym, który obejmuje projektowanie, tworzenie i zatwierdzanie budżetu oraz jego późniejszą kontrolę. Dla przedsiębiorstwa budżet nie jest niczym innym jak planem działania wskazującym kierunek, w którym ma podążać. Proces konstruowania budżetu może być wspomagany przez dedykowane oprogramowanie ułatwiające zarządzanie i analizę danych, ale również w tej roli dobrze sprawdza się arkusz kalkulacyjny Excel.

Świat controllingu

CIRZ_227_32.jpg

Jaka informacja – taki raport, jaki raport – taka analiza, jaka analiza – taka decyzja – część 1

Dzisiejsze warunki gospodarczo-ekonomiczne dają bardzo silny nakazowy impuls przedsiębiorstwom do podejmowania przemyślanych i skutecznych działań dążących do optymalizacji procesów strategicznych i operacyjnych działalności. Menedżerowie bardzo szybko zdają sobie sprawę z występowania ścisłej relacji pomiędzy faktem dysponowania adekwatnymi narzędziami informacji zarządczej a możliwościami podejmowania racjonalnych decyzji. Z jakimi brakami informacyjnymi borykają się przedsiębiorstwa? Jakie przejawiają potrzeby względem zakresu i formy informacji dostarczanych przez platformy zarządczo-controllingowe? W czym tkwi siła idealnego systemu informacji zarządczej?

Literatura controllera

CIRZ_227_10.jpg

Budżetowanie przy wsparciu Lean

Budżetowanie w wielu przedsiębiorstwach kojarzy się z wyjątkową procedurą, do której potrzeba wyspecjalizowanego działu. Inne firmy stosują budżetowanie jak utarty standard, który warto realizować, „bo tak się robi w innych firmach”. Istnieją jednak również takie jednostki, które potrafią świadomie wykorzystywać budżetowanie jako elastyczne narzędzie pozwalające sterować dynamiką rozwoju i realizacji strategii przedsiębiorstwa. Takie firmy doskonale orientują się w bieżącej realizacji budżetu i potrafią w krótkim czasie odpowiadać na pojawiające się czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne, mogące nieść zagrożenia lub niespodziewane szanse dla przedsiębiorstwa. Czy narzędzia Lean mogą ten proces wspierać?

Aktualności

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) „na żądanie” Krajowej Administracji Skarbowej

E-kontrole fiskusa stały się faktem. Od 1 lipca br. do przedsiębiorstw dużych i średnich dołączyli w obowiązku raportowania Jednolitych Plików Kontrolnych na żądanie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wszyscy, nawet najmniejsi przedsiębiorcy. Warunek żądania: przedsiębiorstwo musi używać komputerów do prowadzenia ksiąg podatkowych, czyli ewidencji dla potrzeb rozliczeń podatków.

CIRZ_227_02.jpg

Nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu – obowiązki dla biur rachunkowych i przedsiębiorców

Od 13 lipca obowiązuje nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ustawa zastępuje dotychczasowe regulacje. Kogo obowiązuje? Jakie wprowadza ograniczenia odnośnie transakcji gotówkowych? Jakie są nowe obowiązki dla biur rachunkowych i przedsiębiorców?

CIRZ_227_04.jpg

Pracodawca może monitorować teren zakładu pracy i pocztę elektroniczną pracowników

Pracodawca może wprowadzić nadzór zakładu pracy za pomocą kamer. Powinien poinformować o tym pracowników na 2 tygodnie przed uruchomieniem nadzoru. Pracodawca oznacza monitorowany teren i pomieszczenia za pomocą widocznych i czytelnych znaków lub ogłoszeń dźwiękowych. Nagrania obrazu może przechowywać przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania.

Archiwum

Polecamy