Sukces rynkowy osiągają jedynie te podmioty, które skutecznie potrafią konkurować z innymi, czy to produktem, polityką cenową, promocją i dystrybucją, czy też kompetentnym kapitałem ludzkim – nie poddając się przy tym zagrożeniom tkwiącym w ich otoczeniu. Sukces firmy jest implikowany umiejętnym wykorzystywaniem nowoczesnych metod i instrumentów zarządzania. Zarządzać można marką, wartością, produktem, usługą, ludźmi, projektami. Zarządzać można sobą – żeby „chciało” nam się „chcieć”.

Zwinne zarządzanie (Agile) w działalności podmiotów gospodarczych

Projektem może być duża inwestycja, małe zadanie do wykonania, nowy produkt lub nowa usługa. Projekt może być również rozważany jako realizacja celu, jeśli dany cel chce zrealizować człowiek, jednostka gospodarcza, instytucja. Projektem może być wdrożenie w organizacji mentoringu, tutoringu.

Zarządzanie projektami jest stosunkowo młodą dyscypliną wiedzy, a stosowane obecnie techniki, metody i metodyki zarządzania ciągle ewoluują i powstają nowe. Analizując historię zarządzania projektami sięgającą XIX w. – należy odwołać się do prac Fredericka Taylora (1856–1915) oraz Henry’ego Gantta (1861–1919), twórcy popularnego wykresu Gantta (1910).

Zarządzanie

Zarządzanie, w tym zarządzanie projektami, polega na harmonizowaniu działań wykonywanych na rzecz przedsiębiorstwa z zamiarem osiągnięcia jego celów w sposób sprawny, tzn. wykorzystując zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa oraz skutecznie – prowadząc do zamierzonego wyniku.

Dziś świat się zmienił w wyniku pandemii i wojny. Jeszcze nigdy w historii przedsiębiorczości i zarządzania, miękkie umiejętności, wiedza i kompetencje nie miały tak dużego wpływu na „twarde wyniki” podmiotów. Obecnie zasada dotychczasowej relacji pracodawcy i pracownika odwraca się – stałość pracy jest niepewna – za sprawą pracownika. W efekcie mamy coraz większą liczbę małych i średnich podmiotów, które potrzebują wsparcia przy restrukturyzacji/ /optymalizacji, wynikającej z braku ludzi do pracy. Obecnie motywacja „w starym wydaniu” nie działa, zmieniła się również kultura zarządzania organizacją. Współczesne zarządzanie jest różnie interpretowane, co przedstawiono na rysunku 1.

Zarządzanie to działanie skuteczne i efektywne, prowadzące do generowania dodatnich wyników z działalności.

Zwinne – adaptacyjne podejście (Agile)

Odpowiedzią na brak skuteczności czy elastyczności w prowadzeniu przedsięwzięć może być wprowadzenie zwinnego – adaptacyjnego podejścia (Agile) do zarządzania pojedynczym projektem. Pojęcie Agile zostało ugruntowane w 2001 r. na spotkaniu 17 osób, które wypracowały manifest wspólnych zasad dla metodyk zwinnych – Manifest Zwinnego Tworzenia Oprogramowania. Deklaracja ta wprowadziła zasadę mówiącą, że: „Wytwarzając oprogramowanie i pomagając innym w tym zakresie, odkrywamy lepsze sposoby wykonywania tej pracy. W wyniku tych doświadczeń przedkładamy ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia. Działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację. Współpracę z klientem ponad formalne ustalenia. Reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem”. Zwinne – adaptacyjne podejście Agile może być z sukcesem stosowane we wszystkich branżach i sektorach działalności gospodarczej.

Czym jest Agile?

Agile nie jest sztywną ramą, którą można wdrożyć w organizacjach i natychmiast zwiększyć ich wydajność operacyjną. W rzeczywistości, wdrożenie podejścia Agile do biznesu to nic innego niż zastosowanie pewnej filozofii. Na bazie podejścia Agile pojawiają się nowe metodyki dedykowane dużym i małym organizacjom. Podejście Agile składa się z działań, przedstawionych na rysunku 2.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Nowoczesne egzekwowanie zadań w zarządzaniu

Nowoczesne egzekwowanie zadań w zarządzaniu

Jakie są rodzaje mocy sprawczej menedżera i z których nie warto korzystać? Dlaczego zarządzanie partycypacyjne to fundament egzekwowania w dobie „ekonomii chaosu”? Jakie są składowe nowoczesnego modelu zarządzania, w tym kluczowe narzędzia niezbędne dla skuteczności menedżera?

Czytaj więcej

Jak planować sprzedaż na kolejny rok w obliczu rosnącej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczo‑finansowej

Jak planować sprzedaż na kolejny rok w obliczu rosnącej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczo-finansowej

Czym są „czarne łabędzie” i jaki mają związek z sytuacją na rynku w ostatnich dwóch latach? Dlaczego błędne prognozy są lepsze niż ich brak?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.