Systemy późnego reagowania

Tekst otwarty nr 1/2007

Co łączy procesor Pentium z Mercedesem klasy A? O roli komunikacji w systemach wczesnego ostrzegania pisze F. Roselieb, specjalista od zarządzania kryzysowego.

www.krisennavigator.de

W 1994 r. profesor matematyki T. Nicely zwrócił się do firmy Intel z zapytaniem, dlaczego jego "najlepszy na rynku procesor" popełnia błędy zaokrąglenia. "To bez znaczenia dla normalnego użytkownika" - brzmi odpowiedź producenta. Jednak wiadomość trafia do internetu i prasy, co powoduje gwałtowny spadek notowań spółki.

Trzy lata później nowy model Mercedesa nie przechodzi kontrolnych testów przyczepności. Eksperci ze Stuttgartu decydują, aby mimo to produkt wszedł na rynek. Niedługo później dziennikarze motoryzacyjni lądują na dachu podczas "testu łosia". Koncern musi wstrzymać produkcję na 3 miesiące i dokonać zmian projektowych kosztem 100 milionów marek.

Wspomniane zdarzenia dowodzą trzech tez: sytuacje kryzysowe nie rozpoczynają się od "trzęsienia ziemi", ale od słabych sygnałów wykrywalnych znacznie wcześniej. Przedsiębiorstwa tworzą mechanizmy obronne nie przed kryzysem, ale przed jego zwiastunami. Niewłaściwa komunikacja wewnątrz jednostki stanowi "najlepszy" katalizator sytuacji kryzysowych.

Jak zatem ogłaszać stan zagrożenia? Po pierwsze, warto pamiętać, iż zarządzanie kryzysem zaczyna się od prewencji, a tej nie będzie, jeżeli w przedsiębiorstwie istnieje wewnętrzna obawa przed byciem "posłańcem złej nowiny". Po drugie, w sytuacji kryzowej nie ma miejsca na improwizację. Aby maksymalnie szybko wdrożyć środki zaradcze, należy je zawczasu wypracować i przekazać do wiadomości w formie podręcznika "co robić w razie niebezpieczeństwa". W końcu, warto pamiętać o dobrych relacjach z mediami i otwartości wobec opinii publicznej. Okazuje się bowiem, iż kryzys medialny łatwo przekształca się w dezercję kooperantów i klientów, a wówczas na reakcję może być za późno.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.