Systemy późnego reagowania

Tekst otwarty nr 1/2007

Co łączy procesor Pentium z Mercedesem klasy A? O roli komunikacji w systemach wczesnego ostrzegania pisze F. Roselieb, specjalista od zarządzania kryzysowego.

www.krisennavigator.de

W 1994 r. profesor matematyki T. Nicely zwrócił się do firmy Intel z zapytaniem, dlaczego jego "najlepszy na rynku procesor" popełnia błędy zaokrąglenia. "To bez znaczenia dla normalnego użytkownika" - brzmi odpowiedź producenta. Jednak wiadomość trafia do internetu i prasy, co powoduje gwałtowny spadek notowań spółki.

Trzy lata później nowy model Mercedesa nie przechodzi kontrolnych testów przyczepności. Eksperci ze Stuttgartu decydują, aby mimo to produkt wszedł na rynek. Niedługo później dziennikarze motoryzacyjni lądują na dachu podczas "testu łosia". Koncern musi wstrzymać produkcję na 3 miesiące i dokonać zmian projektowych kosztem 100 milionów marek.

Wspomniane zdarzenia dowodzą trzech tez: sytuacje kryzysowe nie rozpoczynają się od "trzęsienia ziemi", ale od słabych sygnałów wykrywalnych znacznie wcześniej. Przedsiębiorstwa tworzą mechanizmy obronne nie przed kryzysem, ale przed jego zwiastunami. Niewłaściwa komunikacja wewnątrz jednostki stanowi "najlepszy" katalizator sytuacji kryzysowych.

Jak zatem ogłaszać stan zagrożenia? Po pierwsze, warto pamiętać, iż zarządzanie kryzysem zaczyna się od prewencji, a tej nie będzie, jeżeli w przedsiębiorstwie istnieje wewnętrzna obawa przed byciem "posłańcem złej nowiny". Po drugie, w sytuacji kryzowej nie ma miejsca na improwizację. Aby maksymalnie szybko wdrożyć środki zaradcze, należy je zawczasu wypracować i przekazać do wiadomości w formie podręcznika "co robić w razie niebezpieczeństwa". W końcu, warto pamiętać o dobrych relacjach z mediami i otwartości wobec opinii publicznej. Okazuje się bowiem, iż kryzys medialny łatwo przekształca się w dezercję kooperantów i klientów, a wówczas na reakcję może być za późno.

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.