Pozew – środek prawny wszczynający proces, na podstawie którego strona dochodzi swoich roszczeń przed sądem. W niniejszym artykule skupię uwagę na pozwie o zapłatę sumy pieniężnej w dwóch różnych postępowaniach – upominawczym i nakazowym. Często są błędnie uważane za takie same, ponieważ w obydwu może zostać wydany nakaz zapłaty bez przeprowadzania rozprawy. Należy jednak zauważyć, że postępowania te posiadają zupełnie inne podstawy prawne do zastosowania, a także niosą za sobą odmienne konsekwencje prawne zarówno dla strony pozwanej, jak i powoda. Warto zapamiętać różnice, by wiedzieć które z postępowań nam przysługuje, żeby jak najszybciej odzyskać przysługujące należności za wykonaną usługę.

Postępowanie upominawcze

Zgodnie z art. 498 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, nakaz zapłaty wydaje się, jeżeli powód dochodzi roszczenia pieniężnego1. W przypadku, gdy nie ma podstaw do wydania nakazu zapłaty przewodniczący wyznacza termin rozprawy (art. 498 § 2 k.p.c.).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Outsourcing marketingu – analiza kosztów i korzyści

CiRZ_02_14.jpg

W jakich sytuacjach korzystne jest outsourcingowanie obszaru marketingu? Jaki jest alternatywny koszt zatrudnienia własnych specjalistów? Celem artykułu jest porównanie korzyści i kosztów pełnego outsourcingu, współpracy z agencją reklamową oraz własnych pełnych struktur marketingowych w odniesieniu do najważniejszych aspektów działalności firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2020

Sprzedaz‑24.pl. 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Jest takie miejsce w internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom handlowym, menedżerom sprzedaży, handlowcom i pracownikom działów obsługi klienta. Portal, który zbiera w jednym miejscu i udostępnia całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wystarczy jedno kliknięcie!

Czytaj więcej

KPI w zarządzaniu zespołem sprzedaży 3 perspektywy, 2 ciekawe koncepcje i własne doświadczenia

CiRZ_1_2020_16.jpg

Czy raporty przygotowywane przez controlling przedstawiają w sposób czytelny istotne informacje do zarządzania? Czy widać na nich związki przyczynowo-skutkowe między wynikami, za które odpowiedzialni są menedżerowie sprzedaży i działaniami, którymi zarządzają? Jak poprawić współpracę na linii controlling – sprzedaż – zarząd?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama