W jakich sytuacjach korzystne jest outsourcingowanie obszaru marketingu? Jaki jest alternatywny koszt zatrudnienia własnych specjalistów? Celem artykułu jest porównanie korzyści i kosztów pełnego outsourcingu, współpracy z agencją reklamową oraz własnych pełnych struktur marketingowych w odniesieniu do najważniejszych aspektów działalności firmy.

Zanim przystąpimy do analizy kosztów i korzyści płynących z outsourcingu marketingu, niezbędne jest jego zdefiniowanie. Podstawowa definicja outsourcingu mówi, że jest to wydzielenie pewnych procesów biznesowych w przedsiębiorstwie i zlecanie ich zewnętrznym podmiotom w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Są to zarówno procesy pomocnicze, niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością przedsiębiorstwa, jak również pewne wydzielone części procesów produkcyjnych. Wśród procesów pomocniczych, najczęściej podlegających wyodrębnieniu i przekazaniu na zewnątrz są m.in. usługi księgowe, transportowo-magazynowe, usługi prawne, usługi informatyczne oraz właśnie usługi marketingowe.

Przyglądając się outsourcingowi usług marketingowych możemy dostrzec różne jego formy, cechujące się różnym poziomem zakresu oddelegowanych obowiązków oraz formy i zakresu współpracy. Szczegółowa analiza kosztów outsourcingu marketingu związana jest ze zróżnicowaniem zakresu i form współpracy przedsiębiorstwa z usługodawcami. Zanim przejdziemy do analizy kosztów, chciałabym przyjrzeć się krótko trzem podejściom do prowadzenia i outsourcingowania działań marketingowych.

Dział marketingu

Pierwszym modelem, stosowanym przez największe przedsiębiorstwa, jest pełne lub niemal pełne włączenie całokształtu działań marketingowych do własnej struktury przedsiębiorstwa. Ten model wymaga zatrudnienia wielu specjalistów – nie tylko tych, którzy przygotowują strategię i planują konkretne działania i kampanie, ale również tych, którzy przyczyniają się do ich realizacji: grafików, specjalistów od mediów społecznościowych, specjalistów od komunikacji i reklamy internetowej, copywriterów oraz wielu innych. Tak prowadzony dział marketingu zapewnia pełną kontrolę nad całokształtem procesów marketingowych, ich spójność ze strategią przedsiębiorstwa oraz szybki przepływ informacji wewnętrznej, ale jednocześnie wymaga, by skala działalności uzasadniała zatrudnienie osób wyspecjalizowanych w niekiedy bardzo wąskich zakresach. Tak budowane działy liczą niejednokrotnie kilkanaście do nawet kilkudziesięciu osób.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Proces planowania w firmie

CiRZ_04_45.jpg

Planowanie pełni kluczową rolę w przedsiębiorstwie. To jakość planowania warunkuje, jakie dana firma podejmie decyzje w przyszłości. Determinuje ono zatem pozycję firmy na rynku. Czym więc jest proces planowania, jakie rządzą nim zasady oraz jakie są jego podstawowe rodzaje?

Czytaj więcej

Przegląd obszarów cyfryzacji państwa

CiRZ_04_5.jpg

Zmiany wprowadzone przez ustawodawcę w przeciągu ostatnich lat mają na celu ograniczenie wyłudzeń podatków i skuteczniejsze ściganie przestępców podatkowych. Nowe rozwiązania wykorzystujące narzędzia informatyczne umożliwiają wielowymiarową kontrolę przedsiębiorców oraz wykrywanie zaistniałych nieprawidłowości. Po skutecznym wprowadzeniu jednolitych plików kontrolnych pora na kolejne zmiany wykorzystujące nowe narzędzia informatyczne.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 2/2020

Sprzedaz‑24.pl. 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Jest takie miejsce w internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom handlowym, menedżerom sprzedaży, handlowcom i pracownikom działów obsługi klienta. Portal, który zbiera w jednym miejscu i udostępnia całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wystarczy jedno kliknięcie!

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama