Przez dekady decydenci narzekali na brak danych, co utrudniało im zadania. Dziś sytuacja jest zupełnie odwrotna – cierpimy na nadmiar informacji. Szacunki mówią, że każdego dnia do internetu wprowadzanych jest 402,74 mln terabajtów danych. A to przecież nie jedyne źródło informacji. Mamy jeszcze radio i telewizję, prasę drukowaną, książki i publikacje naukowe. Czerpiemy informacje z kontaktów bezpośrednich i udziału w spotkaniach branżowych czy konferencjach. Nie ma możliwości ani żeby zebrać, ani choćby porządnie przejrzeć wszystkie te kanały. O wyciągnięciu istotnych wniosków nie wspominając.

Łańcuch wyobraźni

Istotnym problemem jest nie tylko przerażająca ilość informacji, ale też jakość pozyskiwanych danych. Dziś publikować w internecie może każdy. Mało kto ponosi natomiast odpowiedzialność za swoje treści. Nawet informacje dotyczące jednego faktu potrafią różnić się znacząco w zależności od tego, jaki nadawca je publikuje. Rodzi to pytanie o stronniczość i interesowność tych, którzy co do zasady powinni służyć nam informacją, a nie nią manipulować.

Dochodzi także zagrożenie informacją nieprawdziwą, wyprodukowaną sztucznie na rzecz chaosu i dezinformacji. Fake newsy wytwarzają i sami internauci (co oznacza, że desk research klientów na podstawie ich wpisów internetowych może być z gruntu nieudany), ale i całe instytucje (tzw. fermy trolli), które służą korporacjom, rządom, rebeliantom.

Jak nie dać się zwieść danym? Jak nie iść na łatwiznę i faktycznie czerpać wiedzę z informacji? – to pytania, na które większość z nas próbuje sobie dziś odpowiadać.

Kluczowe znaczenie ma zbudowanie sobie strategii zarządzania informacją. Składa się na nią decyzja:

  • Jakich danych potrzebujemy, by dobrze podejmować decyzje?
  • Z jakich źródeł chcemy je czerpać (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych)? Jak będziemy sprawdzać wiarygodność tych źródeł?
  • Jak będziemy analizować napływające dane? Kto, jak często i według jakich kryteriów będzie to robić?
  • W jaki sposób będziemy wykorzystywać te dane? Jak często będziemy, opierając się na nich, korygować nasz kurs? Komu w organizacji będziemy przekazywać poszczególne informacje?
  • Które dane powinniśmy chronić i jak to robić?

Jedną z najważniejszych kompetencji dzisiejszego decydenta jest umiejętność wyłonienia tych informacji, które wskazują czynniki mogące mieć istotny wpływ na przedsiębiorstwo oraz przewidzenie skutków tego wpływu.

Niekiedy publikacje opisujące dane zjawisko mówią wprost o przewidywanych skutkach. Na przykład polskie czy europejskie artykuły na temat starzenia się społeczeństwa czy wzrostu cen energii wyliczają, jakie będą skutki tego trendu dla zatrudnienia czy cen produktów, a także dla funkcjonowania poszczególnych sektorów gospodarki. To ważne wskazówki, które powinny stać się przyczynkiem do rozważań, na ile dany trend dotknie nasze przedsiębiorstwo.

Jednak to tylko początek procesu. Których aspektów przedsiębiorstwa i w jaki sposób dotknie najbardziej? Kiedy można spodziewać się pierwszych skutków? Czy możemy mieć nadzieję, że taka zmiana przyniesie nam szansę na nowe zyski, nowe grupy klientów, większe rynki? A może niesie ona ze sobą zagrożenia i ograniczenia, a zatem jak najszybciej musimy przygotować się do zminimalizowania skutków zmiany?

Przyczyny i skutki

Badania nad percepcją menedżerów wykazały, że wydajność ekspertów rośnie wraz z ich doświadczeniem i wiedzą, ale tylko do pewnego poziomu. Tym, co faktycznie pomaga dalej rozwijać swój status eksperta to trafne i realistyczne wzorce przyczynowo-skutkowe. Innymi słowy, musimy być dobrzy w tym, by właściwie rozpoznawać źródła i efekty zdarzeń czy trendów, a także oceniać, jakie czynniki współdziałające będą miały wpływ na rzeczywistość. Mając taką umiejętność, ekspert będzie szybciej i trafniej identyfikował okazje rynkowe lub oceniał nadchodzące zagrożenia.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Smart data w sprzedaży. Jak selekcjonować informacje i wykorzystywać je w strategii sprzedażowej?

Zanieczyszczone dane (dirty data) zawsze stanowiły biznesową bolączkę, ale teraz, poprzez dynamiczny wzrost znaczenia sztucznej inteligencji oraz przyspieszenie migracji systemów CRM i ERP, stały się krytycznym zagrożeniem.

Czytaj więcej

Ekologia zamiast nadmiaru. Jak nie utonąć w informacyjnym smogu?

Ekologia zamiast nadmiaru. Jak nie utonąć w informacyjnym smogu?

Czy nadmiar informacji możemy porównać do smogu zatruwającego powietrze? Ten pierwszy analogicznie do drugiego prowadzi do skutków ubocznych pod postacią przeciążenia informacyjnego, trudności w podejmowaniu decyzji, a w kontekście marketingowym wpływa także na decyzje podejmowane przez klientów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.