Problem: Moje pytanie dotyczy organizacji działu controllingu i analiz w grupie kapitałowej, a w szczególności miejsca działu w strukturze grupy, podległości, systemów motywacyjnych. Jaki jest problem? Zastanawiam się nad tym, jaka byłaby najlepsza efektywność pracy takiego działu. Rozważam dwie opisane poniżej koncepcje i proszę o opinię.

Problem: 1. Miejsce działu w strukturze grupy: szef działu pracuje w spółce matce, a analitycy w poszczególnych spółkach zależnych. Korzyści: analitycy są bliżej problemów spółki. Wątpliwości: analitycy mają podwójną podległość służbową (formalną: szef danej spółki, funkcjonalną: szef controllingu). Jakie to rodzi problemy? Jakie proponują Państwo rozwiązania?

Problem: Podległość: szef controlllingu podlega prezesowi grupy. Systemy motywacyjne: wątpliwość (w takim systemie pracy byłaby trudność w motywowaniu analityków przez szefa controllingu, ponieważ formalnym szefem byłby szef spółki zależnej). Jakie to rodzi problemy? Jakie proponują Państwo rozwiązania?

Problem: 2. Miejsce działu w strukturze grupy: szef działu i analitycy pracują w spółce matce. Wątpliwość: czy analitycy niepracujący w spółkach zależnych nie będą zbyt daleko od problemów spółki? Jakie to rodzi problemy? Jakie proponują Państwo rozwiązania?

Problem: Podległość: szef controlllingu podlega prezesowi grupy.

Problem: Uprzejmie proszę o zaprezentowanie najlepszych rozwiązań stosowanych w grupach kapitałowych, w których jest spółka matka i kilka lub kilkanaście spółek zależnych.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.