Czym są KPI (Key Performance Indicators) i że powinny być SMART (specific, measurable, achiveable, relevant, time-based), nie trzeba nikomu tłumaczyć. W obszarze e-marketingu sprawa mierników efektywności powinna być prosta (przecież prawie wszystko jest tam mierzalne). Praktyka pokazuje jednak, że chociaż mamy narzędzia i możliwości, cały czas zamiast o finansach, mówimy o efektach wizerunkowych. Dlatego powstał ten artykuł. Pokazuje, jak dobierać KPI do konkretnych działań marketingowych w e-commerce, na stronach internetowych, mediach społecznościowych i w e-mailingu.

Na początek dobra rada: wraz z działem marketingu podzielcie milion używanych KPI na Internal KPI i External KPI. Niech w grupie Internal KPI znajdą się te, których używacie w konkretnych kampaniach (np. liczba otwarć wiadomości w kampaniach e-mai- lowych, liczba pobrań oferty, liczba fanów na Facebooku). Nie są to (i nie powinny być) wskaźniki dla zarządu. Ten potrzebuje External KPI, które przedstawiają konkretne wyniki osiągnięte dzięki działaniom marketingowym (zysk netto, marża sprzedaży, koszt pozyskania klienta, średnia wartość zamówień). To nie oznacza, że nie powinieneś rozumieć wskaźników z pierwszej grupy (drugie znasz przecież doskonale). Takie rozwiązanie po prostu pozwala pracować z wartościowymi raportami, umożliwi też badanie efektywności poszczególnych działań marketingowych (nigdy nie zapytasz już: „Jak to, znowu inwestycja w wizerunek?”). Pamiętajmy jednak, że żadne KPI nie są dane raz na zawsze ani uniwersalne. Dla każdej kampanii należy opracować je osobno i – co ważne – wybrać te naprawdę istotne. Wiem, pokusa jest duża, ale 50 wskaźników naprawdę nie jest potrzebnych (KPI – nie bez powodu w samej nazwie – zawierają słowo „KLUCZOWE”). Dobre mierniki mają posłużyć do wyszukiwania obszarów nieefektywności, dostarczyć wiedzy dotyczącej pewnych elementów strategii i przede wszystkim: pozwolić śledzić zmiany w czasie, monitorować trendy (nie chodzi o to, aby zestawiać dowolne kampanie – to jest możliwe jedynie wtedy, gdy są one skierowane do tej samej grupy). Co prawda niektórzy ortodoksyjni marketerzy uznają, że KPI powinny być wpisane już w samą strategię marketingową. Jednak czy nie lepsze byłoby podejście, żeby najpierw opracowywać ogólny, strategiczny cel konkretnego działania?

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Dane osobowe w programach księgowych – obowiązki RODO

CiRZ_07-08_88.jpg

Przedsiębiorcy mają obowiązek przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) – również w przypadku gdy wykorzystują takie dane wyłącznie w celach księgowych, np. w celu wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji i ksiąg rachunkowych. Obowiązek przestrzegania przepisów RODO dotyczy także danych osobowych pracowników. W artykule wskazujemy, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach (podatnikach i pracodawcach) w związku z wykorzystywaniem przez nich danych osobowych w celach księgowych.

Read more

Idea zarządzania strategicznego

CiRZ_07-08_65.jpg

Zarządzanie strategiczne pełni w przedsiębiorstwie kluczową rolę. Obejmuje tak istotną dziedzinę zarządzania firmą jak opracowanie i implementacja jej strategii, bez której trudno byłoby konkurować w zmiennym otoczeniu rynkowym.

Read more

Marginalne zyski – mikrosposoby na sukcesy w firmi

CiRZ_07-08_82.jpg

Czy mikrozmiany mogą pomóc w sukcesie? Większość osób widzi sukcesy wyłącznie na samym końcu pewnego procesu, gdy ktoś coś wygra albo dane firmowe pokażą znaczny wzrost zysku. Widzimy tylko to, co duże. Tego, co jest małe nie zauważamy. Szybko zauważymy potężnego słonia drepczącego po ulicach w mieście, a nie zauważymy pracowitych małych pszczół, które zapylają kwiaty i dają zdrowy pyszny miód. Z marginalnymi zmianami jest podobnie. Są bardzo ważne w naszym codziennym życiu, jednak nie przywiązujemy do nich odpowiedniej wagi.

Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama