Miliard w rozumie

Tekst otwarty nr 1/2009

Jak zwiększyć zasoby intelektualne przedsiębiorstwa? Radzi B. Manville - specjalista do spraw rozwoju kadr.

www.manyworlds.com

Chęć zwiększenia wydajności pracowników - czy też „podniesienia standardu codziennej harówki”, jak to dosadnie określił japoński myśliciel D.T. Suzuki - była, jest i będzie wpisana w każdą działalność gospodarczą nastawioną na zysk. Obecnie dążenie to zaczęto określać mianem podnoszenia „efektywności kapitału ludzkiego”. Kwestia ta pojawia się na liście kluczowych czynników sukcesu coraz większej liczby światowych przedsiębiorstw, a specjaliści od zarządzania kadrami we współpracy z działami controllingu zastanawiają się, jak dokładniej mierzyć efekty i podejmować trafne decyzje dotyczące przedsięwzięć i inwestycji w obszarze HR.

Podporządkowanie zarządzania kapitałem ludzkim wskaźnikowi ROI rodzi pozytywną presję na ciągły rozwój - gdyż tylko w tej sytuacji pojawi się jakikolwiek zwrot z inwestycji. Z drugiej jednak strony decyzje strategiczne zostają często sprowadzone do subiektywnej kalkulacji spodziewanych korzyści finansowych, w której kwestia identyfikacji związków przyczynowo-skutkowych między doskonaleniem kadr a większą efektywnością i sprawnością działania pracowników traktowana jest dość umownie. Warto zatem pamiętać, iż istota budowania kapitału ludzkiego nie polega na pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników i stymulowaniu ich rozwoju, ale na uzupełnianiu zasobów wiedzy przedsiębiorstwa o niezbędne kompetencje. Bez umiejętności odpowiedzi na pytania: jak kwantyfikować intelektualne osiągnięcia pracowników oraz jak powiązać efekty procesu uczenia się z wynikami przedsiębiorstwa, nie sposób efektywnie zarządzać kapitałem tkwiącym w umysłach pracowników.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.