Człowiek i podmiot. Podmiot i człowiek. Wartość! Celem istnienia każdej organizacji jest wytwarzanie wartości dodanej. Ta wartość jest generowana w procesach pracy. „Pracować inaczej” – inaczej tworzyć wartość – to nowatorski model współczesnego podmiotu inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości. Ludzka świadomość może być kreowana przez trzy nowoczesne metody rozwoju: tutoring, coaching oraz mentoring. Mentor z mitologii greckiej to dobry opiekun, któremu można powierzyć najważniejsze osoby, sprawy lub rzeczy.

Mentoring w zarządzaniu

Mentor to człowiek posiadający określone doświadczenie zawodowe, to ekspert z danej dziedziny, branży lub firmy, ale również opiekun, nauczyciel i przewodnik. Mentor to lider posiadający rozległą wiedzę, stanowiący wzór dla podopiecznego. Z założenia posiada bardzo wysokie kompetencje. Doradza podopiecznemu dzięki wcześniej wypracowanym metodom oraz skupia się na jego rozwoju zawodowym. Mentorem może być pracownik z dużym doświadczeniem oraz osoba posiadająca wysoką pozycję w hierarchii organizacyjnej. Umiejętnie wspiera rozwój innych, ma czas na spotkania i rozmowy. Do podstawowych umiejętności mentora można zaliczyć między innymi:

planowanie pracy,

precyzyjne wypowiadanie się na określony temat,

aktywne słuchanie,

zadawanie odpowiednich pytań,

stosowanie konstruktywnej krytyki,

rozwijanie kompetencji i umiejętności u podopiecznych.

Mentor to osoba dysponująca rozległą siecią kontaktów, mogąca się pochwalić znaczącymi osiągnięciami, posiada także autorytet wynikający z kierowania w życiu określonymi wartościami. Rola mentora polega przede wszystkim na pomaganiu osobie uczącej się rozwijać w pełni swój potencjał, co przedstawiono w tabeli 1.

 

Mentor to osoba, która dzięki osobistemu zaangażowaniu i doświadczeniu jest w stanie służyć radą, wsparciem i pomocą podopiecznemu, w tych dziedzinach, w których jest potrzebny. To zaufany przewodnik, towarzysz, nauczyciel. Związek pomiędzy mentorem i jego uczniem jest związkiem dynamicznym, opiera się na zaufaniu, chęci spędzenia razem czasu, wzajemnym uczeniu się od siebie i dzieleniu doświadczeniem życiowym.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najnowsze trendy w zatrudnieniu zewnętrznym w obszarze finansów

Najnowsze trendy w zatrudnieniu zewnętrznym w obszarze finansów

Odsetek firm, które planują zatrudniać specjalistów na określony czas spada, co nie jest zaskakujące w kontekście bieżącego, globalnego spowolnienia gospodarczego. Jednak, jak wynika z raportu Hays „Nowoczesne formy zatrudnienia 2023”, 56 proc. firm korzystających z zatrudnienia zewnętrznego, w bieżącym roku planuje pozyskać kolejnych pracowników czasowych. Wśród pracodawców z branży finansowo-księgowej odsetek ten jest wyższy, sięgając 64 proc. W pracy projektowej szefowie działów finansowych coraz częściej upatrują bowiem rozwiązania wielu problemów natury biznesowej oraz tych, związanych ze strategią zatrudnienia.

Czytaj więcej

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

„Kiedyś to zrealizuję, zrobię, kiedyś to osiągnę”. „Zacznę od pierwszego, od poniedziałku, od nowego roku, od wiosny”. Kiedyś!!! Często zwlekamy z wykonaniem jakiejś czynności, konkretnego projektu. Brak nam czegoś, co dałoby impuls do działania. Niejednokrotnie stawiamy warunki, które oddalają nas od celu czy marzenia. Brakuje nam woli, wiary, siły. Brakuje nam motywacji i motywatora! Motywacja to stan gotowości do podjęcia działania, osiągnięcia celu – potrzeby, pragnienie zaś wyznacza kierunek. W procesie motywacyjnym nasze działania powinny być tak ukierunkowane, aby osiągnąć wymarzony cel, zrealizować konkretne zadanie.
Motywator to bodziec.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.