Ilość, nie jakość

Tekst otwarty nr 2/2007

Dokąd zmierza sprawozdawczość finansowa? Doświadczenia brytyjskie prezentuje J. Kersnar z CFO Europe.

www.cfoeurope.com

Powszechne dążenie do poprawy przejrzystości funkcjonowania przedsiębiorstw przynosi odmienny od zamierzonego efekt - twierdzi S. Cooke Pilot z firmy konsultingowej Black Sun. Pracownicy sprawozdawczości odbierają bowiem sprzeczne sygnały płynące z międzynarodowych standardów, od organów nadzoru i interesariuszy dotyczące tego, jakie informacje i w jakiej ilości powinny być prezentowane. W rezultacie objętość raportów europejskich firm wzrosła o 10%, czego nie można powiedzieć o ich jakości.

Wydawało się, iż w końcu brytyjscy regulatorzy znaleźli sposób, aby uwzględnić postulaty wszystkich zainteresowanych, proponując spółkom giełdowym nowe sprawozdanie operacyjno-finansowe (OFR). O czym przedsiębiorstwa miały w nim informować opinię publiczną? Zdaniem zwolenników tej idei nie wystarczy opisać samej strategii czy podać wartości kluczowych wskaźników efektywności (KPI). Konieczne jest wskazanie, dlaczego dana strategia jest najwłaściwsza i jak poszczególne mierniki pozwalają na jej realizację. W raporcie nie może zabraknąć także analizy sytuacji na kluczowych dla firmy rynkach, oceny ryzyka działalności i opisu sposobów nim zarządzania. W końcu przedsiębiorstwo musi wykazać, iż jest świadome swojej roli społecznej i odpowiedzialności za środowisko.

Nowe regulacje wzbudziły jednak kontrowersje. Czy z raportu, odsłaniającego kulisy funkcjonowania przedsiębiorstwa, skorzystaliby bardziej inwestorzy czy konkurencja? Jakie byłyby koszty nowego raportu, a ile zyskałyby na nim same spółki?

Ostatecznie OFR uznano za nieobowiązkowe, a połowa notowanych w Londynie firm doszła do wniosku, iż na kolejną rewolucję sprawozdawczości lepiej przeczekać.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.