Finansowe czy niefinansowe

Tekst otwarty nr 1/2007

Jak oceniać działalność przedsiębiorstwa, aby stymulować jego wzrost? Wnioski z badań prezentują Ch. W. Chow i W. A. Van der Stede - profesorowie z San Diego i Los Angeles.

www.imanet.org

Mierniki bazujące na danych księgowych są zbyt zagregowane i ukierunkowane na przeszłość, aby wspierać realizację strategii jednostki - twierdzi wielu ekonomistów. Zorientowanie na wyniki, innowacyjność, zaangażowanie i jakość można osiągnąć jedynie obserwując "miękkie" czynniki - dodają. Jakie faktyczne efekty przynosi zatem wprowadzenie do systemów oceny działalności przedsiębiorstwa miar finansowych, niefinansowych czy jakościowych?

Badania amerykańsko-belgijskiego zespołu wskazują, iż przewagę jakości zapewnia firmom ocena wyników na podstawie takich miar, jak: długość cyklu produkcji i realizacji zamówień, liczba wprowadzonych produktów, kwalifikacje, autonomiczność i satysfakcja personelu oraz zadowolenie klientów. Jednostki, które dążą do wysokiej jakości, muszą także zadbać, aby kierownicy byli zorientowani na długofalowe cele, potrafili motywować pracowników i byli lojalni wobec firmy.

Wskaźniki finansowe (np. marża, koszty produkcji) najlepiej wspierają działania operacyjne, natomiast chęci podejmowania ryzyka i inicjatywy rosną, gdy efekty mierzone są kwantyfikowalnymi miernikami niefinansowymi (np. produktywnością personelu czy terminowością dostaw). Okazuje się w końcu, iż wbrew obiegowym opiniom zarówno mierniki finansowe, jak i niefinansowe w równym stopniu stymulują orientację na cele i koordynację działań w ramach całej organizacji.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.