Finansowa reakcja łańcuchowa

Tekst otwarty nr 11/2008

Czy można spłacać faktury szybciej i jeszcze na tym zarobić? Nowy model finansowania transakcji handlowych prezentuje A. Hawser z Global Finance.

www.gfmag.com

Obsługa finansowa przedsiębiorstw wchodzących w skład łańcucha logistycznego nie wydaje się niczym nowym - banki pełniły bowiem rolę pośrednika między dostawcami a odbiorcami od początku swego istnienia. Jednak globalizacja rynku i prowadzenie transakcji w trybie on-line spowodowały, że powiązania handlowe przerodziły się w złożoną sieć, łączącą podmioty o różnej wielkości i kondycji finansowej.

Zwiększenie płynności finansowej całego łańcucha logistycznego wymaga zrównoważenia silniejszej pozycji odbiorców, której konsekwencją są, pozornie korzystne dla dużych przedsiębiorstw, opóźnienia w regulowaniu zobowiązań wobec kontrahentów. Przeciętny okres spłaty zobowiązań europejskich korporacji to obecnie 77 dni, z których 17 stanowią „zamierzone” opóźnienie. Oznacza to koszty w wysokości 250 miliardów euro rocznie po stronie dostawców - zwykle małych i średnich przedsiębiorstw. Nic więc dziwnego, iż nie tylko dalsze obniżenie kosztów dostaw przestaje być realne, ale rośnie wręcz zagrożenie zerwania łańcucha logistycznego.

Groźbę kryzysu zażegnać mogą banki, przejmując na siebie ciężar szybkiej spłaty zobowiązań wobec dostawcy - najlepiej jeszcze, zanim dostawa wyruszy do odbiorcy. Korzyści są wielostronne. Odbiorca ma nadal korzystne wskaźniki rotacji zobowiązań, dostawca poprawia swoją pozycję finansową - dzięki czemu może pozyskać kapitał po niższym koszcie i oferować dogodniejsze warunki sprzedaży - pionierskie banki mogą zaś liczyć na czterokrotny wzrost liczby obsługiwanych transakcji.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.