Efektywna komunikacja

Tekst otwarty nr 11/2007

Jak mierzyć wartość procesów komunikacyjnych w przedsiębiorstwie? Radzą A. Ebert- -Steinhübel i V. Steinhübel - eksperci IFC Ebert.

www.ifc-ebert.com

W światowych koncernach, takich jak Procter & Gamble czy Coca-Cola, działania związane z komunikacją gospodarczą pochłaniają nawet jedną czwartą budżetu. Choć nie trzeba przekonywać menedżerów, iż wydatki te są kluczowe dla funkcjonowania organizacji, coraz częściej pojawia się pytanie, jakie faktyczne korzyści przynoszą one przedsiębiorstwom.

Wielu controllerów prowadzi już oceny poszczególnych działań informacyjnych pod względem skuteczności przekazu - czyli treści i formy komunikatów - oraz sprawności procesu komunikacji - jego szybkości i kosztów. Pojawia się jednak problem z konsolidacją wyników w skali całej jednostki.

Rozwiązaniem jest spojrzenie na komunikację przez pryzmat roli, jaką pełni ona w realizacji strategii przedsiębiorstwa - a zatem właściwego kształtowania jego relacji z interesariuszami. Ujęcie to zostało wykorzystane w wyrosłej ze zrównoważonej karty wyników koncepcji komunikacyjnego panelu sterowania (CCC) czy zbudowanej w oparciu na modelu zarządzania wartością przedsiębiorstwa metodzie zarządzania wartością procesów komunikacyjnych (VBCM). Ujmując w procesie zarządzania strategicznego w sposób hierarchiczny wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne, sformalizowane i niesformalizowane działania, przyczyniające się do budowania relacji jednostki z interesariuszami, możliwa staje się kalkulacja takich zagregowanych wielkości, jak: zwrot z procesu komunikacji czy wpływy z wizerunku organizacji. Okazuje się wówczas, iż we wspomnianych na wstępie jednostkach komunikacja przyczyniła się do zbudowania marki, której wartość stanowi trzykrotność rocznych przychodów ze sprzedaży. W tej sytuacji nawet wielomilionowe wydatki są w pełni uzasadnione.

Zobacz również

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Odroczenie obowiązku raportowania ESG o dwa lata

Ustawa z dnia 9.07.2025 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw została opublikowana 28 lipca 2025 r. w Dz.U.  2025 pod poz. 1020. Weszła w życie po 14 dniach od ogłoszenia, czyli 12 sierpnia 2025 r.

Czytaj więcej

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Rozwój koncepcji ESG w biznesie. Podstawy teoretyczne

Dynamiczny rozwój gospodarczy pierwszych dekad XXI w. zbiegł się z bezprecedensowym wzrostem wymagań środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego, jakie państwa, inwestorzy i konsumenci stawiają przedsiębiorstwom. W tym otoczeniu koncepcja ESG, jeszcze niedawno postrzegana głównie jako narzędzie wizerunkowe, stała się jednym z kluczowych kryteriów alokacji kapitału (zielone finanse), przedmiotem szczegółowych regulacji oraz integralnym elementem zarządzania strategicznego. Artykuł ten ma na celu przedstawienie kluczowych pojęć oraz kontekstu, w jakim funkcjonują przedsiębiorstwa dążące do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Przedstawione zostały m.in. definicje zrównoważonego rozwoju oraz ESG, ich geneza oraz ewolucja, a także globalne inicjatywy i wyzwania związane z wdrażaniem tych koncepcji w praktykę biznesową.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.